Vijf gametips voor de maand maart
Cities: Skylines
Stedenbouwsimulatiegames, een dungezaaide categorie in de gamewereld. Sim City heeft nooit echt last gehad van noemenswaardige concurrentie binnen het genre, maar dat gaat zeer waarschijnlijk veranderen de komende maand. Althans, als de hype waargemaakt gaat worden. Cities: Skylines doet naar eigen zeggen alles goed waar Sim City steken laat vallen.
In de game ligt de focus op stedenbouw via ruimtelijke planning waarbij je als speler ook moet zorgen voor wegen, openbare voorzieningen en openbaar vervoer, maar bijvoorbeeld ook belastingheffing. Er zit geen conventioneel einde aan de game. Ontwikkelaar Colossal Order, overigens slechts bestaand uit een team van zo'n negen medewerkers, noemt het zelf "endless sandbox gameplay across massive maps". Het beleid wat je binnen een stad voert, op zowel economisch als sociaal gebied, heeft invloed op de ontwikkeling van een stad (of bepaalde wijken/districten) en haar inwoners.
De makers juichen modding van harte toe en noemen het ontwikkelen van een actieve content-genererende community een van de doelen op zich. Een veelgehoorde lovenswaardigheid van Cities: Skylines is de schaal waarop gebouwd kan worden. Zo is de game geoptimaliseerd voor een bepaalde grootte van een stad, maar die beperking kan uitgezet worden waardoor (in theorie) een stad zo groot kan worden als je hardware aankan. Verder zouden steden uitermate levendig zijn en zou je bijvoorbeeld een inwoner kunnen volgen om te kijken waar hij werkt, woont, en hoe zijn economische status en gezinssamenstelling zich ontwikkelen.