Sociaal Lowlands
Lowlands: socialer dan dat wordt het niet. Een complete stad waar het al snel ons-kent-ons wordt. Iedereen zegt hoi, buren helpen elkaar een handje op de camping en mensen halen wat te drinken voor elkaar. Kán het nog wel socialer? Nedap dacht van wel en introduceerde vorig jaar de polsbandjes met RFID-chip. Wat is hier allemaal mee mogelijk en voornamelijk: wat schiet je er mee op?
Dit jaar waren er ruim 12.000 bandjes te verdelen. 2000 bandjes zijn reeds vooraf verstuurd, wat een aantal bezoekers de mogelijkheid gaf om bij de entree via de fastlane de camping op te komen. De overige 10.000 bandjes werden bij de Nedap-stand op het festivalterrein verdeeld. Hier kon je het bandje direct koppelen aan je Facebook-account. Hoewel, direct is een groot woord. Op vrijdagmiddag ontstonden er redelijke wachttijden. Enigszins door kleine storingen, maar ook door mensen die hun Facebook-wachtwoord even niet meer weten. Echter, na het koppelen met Facebook begint de pret. Bij iedere tent is een check-in point aanwezig, waarop je met je bandje kan inchecken. Op Facebook kan je dit vrijwel direct terug zien en zelfs met je vrienden delen.
Grote schermen in de Nedap-stand toonden allerlei informatie vergaard via de RFID-chip.
De leuke gegevens vind je helaas niet in een app terug, maar enkel op de Nedap-stand. Als je daar je bandje scant bij één van de schermen, verschijnen er allerlei data over je festivalgedrag en je vriendengroep. Je ziet namelijk ook gegevens over je Facebook-vrienden, wat natuurlijk erg handig is. Hoe vaak ben je elkaar namelijk niet kwijt. Je kan de laatste check-in van je vrienden zien. En de niet te missen bonus, in de vorm van fun statistics! Zo kan iemand van je vriendengroep benoemd worden tot de King: vaakste bezoeken in een bepaalde tent. Maar vergeet de nachtbraker of de early bird niet!
Maar al die gegevens, wil je die wel allemaal delen? We hebben even gesproken met de medewerkers van Nedap en natuurlijk gevraagd wat er met al deze data gebeurd. Om te beginnen wordt de data niet afgestaan aan de organisatie van Lowlands. Je zou kunnen verwachten dat Lowlands erg geïnteresseerd is in deze data omtrent bezoekersstromen (in 2013 was er 72.000 keer ingecheckt). Nedap bewaart deze gegevens beperkt. Na het festival krijgt iedereen een mailtje thuis met alle bezoeken (handig!) en een playlist in Spotify. Nadat dit alles is verwerkt verwijdert Nedap de gegevens. De check-in palen communiceren ook veilig met het centrale computersysteem.
Scan je bandje, druk op de knop en kom met een groepsfoto direct op Facebook!
De bandjes vielen in goede smaak. Ze vlogen er snel doorheen en er ontstonden korte rijen bij de palen om in te checken. Mocht Nedap dit vaker willen doen, is dat dus het advies: meer capaciteit en meer incheck punten. Misschien zou een integratie met de Lowands-app of een eigen app nog beter werken. Er is namelijk maar één plek op het terrein waar je kan kijken waar je vrienden zijn ingecheckt. Als men in de Titty Twister is, is dit natuurlijk geen probleem. Als je daar eenmaal binnen bent blijf je daar toch wel. Maar wat als iemand helemaal bij de Alpha is ingecheckt? Eer dat je daar bent, is de kans groot dat je vriend alweer weg is. Of een nog prominenter probleem: kan je die ene persoon wel vinden tussen de 15.000 anderen bij dat podium?
Heeft het bandje dus een praktisch nut? Nee, verre van dat! Maar het is wel gewoon leuk. Haast iedereen op Lowlands wilde inchecken of een opdracht uit de 'bucket list' halen en dit vast laten leggen. Nedap kan makkelijk deze technologie verder ontwikkelen, want er is duidelijk vraag naar. En nu heb je eindelijk de kans om thuis antwoord te geven op die ene vraag: wat heb je eigenlijk gezien?
Bron foto's: ...,staat creative agency