Super Mario

Toen de NES zijn langste tijd had gehad was het tijd voor zijn opvolger, de Super Nintendo, ook wel SNES genoemd. Uiteraard verhuisde Mario mee en kreeg hij een nieuwe game tijdens de release; Super Mario World. Volgens velen is dit de beste Mario platformer in de geschiedenis van Mario. Het is in ieder geval de op één na best verkochte met ruim 20 miljoen verkochte exemplaren, deels doordat de game gebundeld werd met de SNES in het begin.

Super Mario World kent net als Bros. 3 een overworld waarin je zelf de richting kunt bepalen die je op wilt. Het is ook de eerste Mario waarin je geheime levels kunt spelen door in de te spelen levels speciale uitgangen te vinden. Hierdoor kon Nintendo reclame maken met het feit dat Mario World maar liefst 96 levels had terwijl het er eigenlijk maar 72 waren. Een hoop van de geheime levels zaten in Star Road, een aparte wereld die niet noodzakelijk was om de game uit te spelen.

Het verhaal in Mario World is weer een klassieke \\\"Bowser ontvoert prinses en Mario moet haar redden\\\". Dit keer krijgt hij echter hulp van Yoshi, een groene draak die zijn vijanden kan opslokken en uitspuwen. Met Yoshi aan zijn zijde is Mario sterker dan ooit te voren. Naast Yoshi was ook de cape power-up, waarmee Mario kon vliegen, nieuw in deze game. Opvallend was ook dat Mario nu vanuit zijn kleine vorm in één keer een power-up kon krijgen, zonder eerst te veranderen in Super Mario zoals het geval was in bijvoorbeeld Super Mario Bros.


Links Mario op Yoshi, rechts op de worldmap<\/center>

De toevoeging van Yoshi in Super Mario World bleek een erg populaire te zijn. Nintendo besloot zelfs om Yoshi de hoofdrol te geven in een van de laatste SNES-games: Super Mario World 2: Yoshi’s Island (4,1 miljoen verkochte exemplaren).

Yoshi’s Island is een game die verhaaltechnisch voor alle andere Mario-games afspeelt. Mario en Luigi zijn nog maar baby en zijn op weg naar hun ouders als de tovenaar Kamek ze probeert te ontvoeren. Baby Luigi wordt gevangen genomen, maar Baby Mario valt en komt terecht op de rug van Yoshi. Samen trekken ze er op uit om Baby Luigi te redden.

Yoshi’s Island is niet alleen qua verhaal compleet anders dan voorgaande Mario-games, ook de grafische stijl en de gameplay zijn afwijkend. Yoshi’s Island kent namelijk een stijl die nog het meest lijkt op een soort cartoon met pasteltinten. Dankzij dit kleurgebruik en het feit dat het verhaal gepresenteerd wordt als een prentenboek ademt de game echt een baby-gevoel uit. Wat betreft de gameplay is de game anders omdat je nu met Yoshi speelt in plaats van met Mario. Je kunt nog steeds op vijanden springen om ze te verslaan, maar het beste is om ze op te slokken met je lange tong om ze daarna uit te poepen als ei. Deze eieren zijn weer te gebruiken om vijanden vanaf een veilige afstand te bekogelen.

In Yoshi’s Island keren Shy-Guys weer terug als veel gebruikte vijand en is Kamek de grootste nieuweling die je nog vaker tegen gaat komen. Naast Kamek wordt in Yoshi’s Island ook voor het eerst Bowser Junior geïntroduceerd.


Yoshi’s Island kent zowel levels boven- als ondergronds<\/center>