Blu-ray: Arrival
Acht Oscar-nominaties leverde dit sciencefiction drama op, waaronder een nominatie voor Beste Film en Beste Regisseur. Geheel terecht, want intrigerende en mysterieuze films zoals Arrival worden er niet veel gemaakt. Vooral het script, dat niet op sensatie is gericht, is uniek en verfrissend voor een sciencefiction film. Arrival is sinds kort te verkrijgen op blu-ray en is aan te raden om in huis te halen. Het is er een die je gezien moet hebben, en daarna misschien nog wel een keer.
Op twaalf verschillende plekken in de wereld landen er mysterieuze ruimteschepen. Overal proberen overheden contact te maken met deze voertuigen en haar inzittenden, omdat iedereen natuurlijk een antwoord zoekt op de prangende vraag waarom er opeens twaalf ruimteschepen opduiken. Voor het voertuig dat is geland in de Verenigde Staten wordt linguïst Louise Banks, vertolkt door Amy Adams (onder andere The Master en American Hustle), door de Amerikaanse overheid ingeschakeld om te fungeren als communicatiedeskundige. Terwijl het leger zich vooral bezighoudt met eventuele oorlogsscenario’s, probeert Banks juist de pictogrammen van de buitenaardse bezoekers te ontcijferen. Wat volgt is een meeslepend mysterie dat zich langzaamaan ontvouwt, en op het eind een ieder even aan het denken zet.
De Canadese regisseur Denis Villeneuve heeft al een indrukwekkend visitekaartje: hij maakte onder andere in 2013 de spannende thriller Prisoners en ook in 2015 boekte hij succes met Sicario. Met Arrival slaat hij de weg in van sfeervolle sciencefiction, en ook hier weet Villeneuve raad mee. Wat deze film zo mooi maakt, is dat het een realistische weergave is van hoe eventueel contact met buitenaardse wezens zou kunnen verlopen. Geen brute clash van mens versus alien, zoals plaatsvindt in andere sciencefiction’s zoals Independence Day, maar weloverwogen contact zoeken met behulp van experts. De invalshoek van linguïstiek is hierbij erg origineel en laat het nut van taal goed zien. Het is een film die doet denken aan andere filosofische sciencefiction klassiekers, zoals Close Encounters of the Third Kind en 2001: A Space Odyssey.
Daarbij is op het acteerwerk niets aan te merken, en deze goed uitgevoerde interactie tussen de verschillende personages is van cruciaal belang in de film. Amy Adams is in topvorm als de rustige Louise Banks die niet snel over haar heen laat lopen in het mannenwereldje. Ook Jeremy Renner (bekend van de Avengers-films), die als wetenschapper Ian Donnelly juist de tegenhanger vormt van het personage van Adams, laat zien dat hij ook meer kan dan alleen de actieheld uithangen.
Visueel is de film ook een pareltje. Met prachtige special effects die nooit de boventoon voeren, komt de invasie van aliens zeer geloofwaardig over. Ook het werk van componist Jóhan Jóhansson (Prisoners, The Theory of Everything) verdient erkenning, en de soundtrack komt volledig tot zijn recht op blu-ray met de ondersteuning voor DTS-HD Master Audio 7.1. De afwisseling van aan de ene kant harde en hoge tonen wanneer de aliens aankomen, en aan de andere kant zachte tonen bij de minimalistische scenes past perfect bij het thema en sfeer van deze film.
Arrival is zoveel meer dan een sciencefiction, en is een film die de kijker interessante filosofische vragen voorlegt. Hoe maken we contact met anderen, wanneer we niet kunnen communiceren door middel van taal? Hoe stellen we onszelf op tegen groepen die we van tevoren niet begrijpen? Gaan we ervan uit dat, in dit geval, de buitenaardse bezoekers vijandige bedoelingen hebben, of proberen we ze juist te begrijpen zonder vooroordelen? Het is wellicht geen toeval dat deze film de intrede maakt in een tijd waar we met toenemende mate moeten omgaan met ‘soortgelijke’ (politieke) dilemma’s.
Enige puntje van kritiek is dat de film soms te zoetsappig kan overkomen. Het voelt een beetje cliché aan dat de VS ‘natuurlijk’ de rol van verlosser op zich neemt van het buitenaardse probleem. De film is echter intrigerend genoeg om dit te vergeven. Arrival is nog leuker om te kijken op blu-ray door de talloze extra’s die erbij inbegrepen zitten. In bijvoorbeeld de extra 'Xenolinguïstiek: Het begrijpen van Arrival' wordt het belang van linguïstiek nogmaals benadrukt door de cast, wat een extra dimensie geeft aan het begrijpen van de achterliggende gedachtes van deze film. Arrival is een film waar de kijker even voor moet zitten en op zich in moet laten werken, maar geeft veel stof om over na te denken en is de tijd dubbel en dwars waard.