Theatrhythm Final Fantasy
Exclusief voor Nintendo 3DS
Agents are GO! Elite Beat Agents, de meest verslavende game op Nintendo DS heeft ons thuis een handheld gekost, omdat het scherm niet meer eens reageerde op de tikken die we prima op de maat deden. Kan Theatrhythm Final Fantasy op tegen zo veel geweld?
Jaren wacht ik, en met mij vele anderen, op een ritmespel dat ons bovenstaande klassieker kan doen vergeten. Square Enix kondigde een ritmespel aan, met muziek uit de Final Fantasy-universums. En dit allemaal ter ere van het vijfentwintigjarige bestaan van de franchise. Ritmespel en Final Fantasy, dat klinkt voor mij als fan van beide als muziek in de oren, dus hup, het gamekaartje de 3DS in, volume omhoog en tikken maar!
Eerst lezen, dan doen
Eerst krijg je als speler een enorm uitgebreide tutorial voor je kiezen. Dit had van mij best wat rustiger gemogen, er wordt nu in één keer een heleboel informatie over de speler heen gestort. Het is uiteindelijk wel nodig, omdat dit niet een simpele ritmegame is, de makers hebben gezorgd dat je hier weken mee bezig kunt zijn zonder je te vervelen. Het is geen game dat je uren achter elkaar speelt, maar je grijpt er elk kwartiertje dat je vrij hebt wel even naar, om toch een level verder of beter te spelen.
Een typisch spelletje begint met het kiezen van het Final Fantasy-deel dat je wil spelen. Het spel bevat muziekstukken uit de eerste dertien delen van de serie, de vervolgen van elk deel zijn niet meegenomen. Er begint een kleine minigame waarin je het openingslied hoort en je op de maat op een diamant moet tikken om extra 'rhythmia' te verdienen. Met dat geld kun je spullen als items, filmpjes en personages, zoals Sephiroth, unlocken. Persoonlijk heb ik iets van waarom deze openingsliedjes op deze manier, maar goed, in het flinterdunne verhaaltje dat er in deze game zit is het nodig om een kristal weer te fixen, dat moet natuurlijk ergens terugkomen.
Tikken, slepen, swipen
Dan begin je aan drie nummers uit jouw gekozen Final Fantasy-titel. Elk type nummer heeft een eigen variatie op het spelen op ritme. In het eerste soort zie je jouw gekozen personages lopen door een stukje landschap met bekende plekken of gebouwen uit die Final Fantasy-titel. Het is wel een beetje jammer dat ze geen typische artwork, dus ook de stijl, van dat specifieke deel gebruiken. De bedoeling is om rondjes, die op het bovenste scherm te zien zijn, op de juiste maat op je onderste scherm te tikken. Het maakt niet eens uit waar je op het scherm onder tikt, als het maar in de juiste maat is.
Soms zit er een slangbeweging in, dan moet je de stylus over het scherm laten glijden om alle punten te raken. Waar je op je scherm begint maakt niet uit, als de beweging maar klopt. Hoe preciezer je het rondje op de maat tikt, hoe beter. Mis je het finaal, dan verliest je personage levenspunten. Is je levensmeter op, dan is het game over. Dit lijkt dus nog het meest op Elite Beat Agents, met iets meer variatie, omdat je ook soms een beweging naar een richting moet maken terwijl je jouw scherm aantikt.
De tweede soort is een belangrijke gebeurtenis uit het spel. Bovenin zie je weer wat je moet doen, terwijl er een filmpje op de achtergrond speelt. Wees gerust, tijdens het spelen is deze amper te volgen, maar als je het uitspeelt is deze terug te zien in het museum in het spel, de verzamelplaats voor alles dat te verzamelen is in dit spel. Het level is een variatie op de eerste, maar vooral veel meer met richtingen die je moet gebruiken op je onderste scherm.
De derde soort zijn bosslevels. Er klinkt een bekend melodie uit gevechten van dat deel, terwijl er bekende vijanden uit dat deel voorbijkomen. Deze levels lijken qua gameplay nog het meest op Guitar Hero/Rockband. Al moet je vier akkoorden bijhouden. Hoe meer akkoorden je juist timet, hoe sneller een baasje dood is en je aan de volgende kunt beginnen. Dat levert weer extra punten op. Het hele festijn eindigt met nogmaals de diamant waarop je moet tikken op de maat, maar dit keer op het ritme van de endcredits.
Of ik content ben?
Op makkelijkste moeilijkheidsgraad is zo’n Final Fantasy-titel erg simpel en snel door te spelen, het kost je ongeveer tien tot vijftien minuten om door zo’n deel heen te komen. Met dertien delen lijkt de content nogal tegen te vallen, want dat zou maar een paar uur spelen zijn. Maar daar is aan gedacht. Naast de series-modus zijn er nog twee spelsoorten, die snel vrijgespeeld zijn door een hoeveelheid Rhythmia te sparen.
De Challenge-modus maakt pas duidelijk dat het allemaal veel lastiger kan. Hierin is er de 'expert'- en zelfs een 'ultimate score'-moeilijkheidsgraad. Reken maar dat het op de maat spelen sneller moet. Wat jammer is, is dat bijvoorbeeld Elite Beat Agents de moeilijkheidsgraad opbouwde. Hier niet, het is of simpel, of meteen een stuk lastiger.