Football Manager 2012

Gespeeld op Windows. Ook beschikbaar voor PSP en iOS.

fmheader

De Football Manager-reeks is een typische 'hate it or love it'-reeks. Je bent of helemaal lyrisch over het spel of je vindt het helemaal niks. Het is ook geen game die je eventjes speelt tussen je werk door. Football Manager sleurt je mee naar een wereld waar je anders nooit zou komen. En zo kan het gebeuren dat je om negen uur nog even FM opzet om er dan rond twee uur achter te komen dat je misschien toch even moet stoppen. De game wordt al sinds jaar en dag gemaakt en elk jaar wordt de fanbase groter. Logisch, want de fans laten de game niet snel links liggen. Integendeel, ze zijn maar al te eager om het spel te promoten bij vrienden en collega's. Afgelopen vrijdag kwam Football Manager 12 uit en het is tijd om deze weer eens onder de loep te leggen.

FM-3d

Sports Interactive komt elk jaar met enkele grote en een heleboel kleine features. Miles Jacobson, de creative director bij Sports Interactive gaf in een interview met FOK!games aan dat de game momenteel 870 features kent. Een feature is natuurlijk een groot begrip en het kleinste element wordt al als feature beschouwd, dus het nummer zegt niet zo heel veel. Wat veel interessanter is, zijn de grote nieuwe features. Vorig jaar werd de 3D-modus vrijgegeven waar meer dan drie jaar aan was gewerkt. Dit jaar waren er meer dan één grote feature.

De eerste feature is het toevoegen en verwijderen van competities. In voorgaande delen moest je van tevoren bedenken in welke competities jij wilde coachen. Als jij wist dat je bijvoorbeeld wilde starten bij Roda JC maar ook graag Aston Villa wilde coachen, dan moest je twee competities laden. De echte diehard wilde graag in alle grote competities spelen waardoor je soms meer dan vijf competities moest laden. Dit betekende dat je computer veel tijd nodig had om een dag door te komen omdat hij op dat moment vijf verschillende competities moest simuleren. Dat is nu verbeterd door het wijzigen van competities. Je kunt nu on the fly bepalen welke competities beschikbaar moeten zijn.

Het proces werkt als volgt: Je kiest welke competities je wil laden. Deze competities worden pas opgenomen zodra deze eigenlijk zouden starten. Dat betekent voor Nederland dat de Eredivisie pas in augustus daadwerkelijk speelbaar wordt. Noorwegen zal bijvoorbeeld pas in maart beschikbaar zijn. Op het moment dat de competitie daadwerkelijk actief wordt, zal het spel binnen recordtijd de gespeelde jaren overbruggen en simuleren. Spelers worden oud en gaan met pensioen. Andere spelers worden aangeschaft en worden steeds beter. Jeugdspelers maken hun opkomst. De hele riedel wordt dan binnen enkele minuten gesimuleerd. Na deze korte pauze is de competitie beschikbaar en kun je weer aan de slag.

Het proces om competities toe te voegen (of verwijderen) werkt ontzettend makkelijk. Je ziet welke competities momenteel beschikbaar zijn en met enkele drukken op de knop kun je deze verwijderen of nieuwe toevoegen. Sports Interactive heeft aangegeven dat ze 2,5 jaar bezig zijn geweest om dit te implementeren en dat merk je aan de eenvoud van het geheel. Het is duidelijk wat je moet doen, alles is mooi zichtbaar en je ziet gelijk wat het resultaat is van je acties. Vanaf nu hoef je niet meer van tevoren te bedenken of je ooit nog in Japan wil spelen. Dat kun je nu beslissen wanneer je maar wil.

FM-leagueadd

Een andere nieuwe feature is de tutorial. De echte fans zullen hier waarschijnlijk niet meer naar kijken, ook al krijg je er wel Steam Achievements voor, maar Sports Interactive wil met de nieuwe Football Manager een nieuw publiek bereiken. Dat betekent dat de game toegankelijker moet zijn voor een doelgroep die het spel nog nooit gespeeld heeft. Hier heeft SI op ingespeeld door een geheel nieuwe tutorial te maken. Door middel van het doorlopen van de tutorial krijg je precies te zien wat elk scherm doet, welke informatie waar staat en hoe je bepaalde zaken moet instellen. Het doorlopen van de tutorial heeft even tijd nodig (Football Manager is een groot spel met veel verborgen gangetjes) maar achteraf is het spel een stuk duidelijker, zelfs voor de diehard fans.

Daarnaast heeft SI de interactie met spelers en agents verbeterd. Er is een nieuw element toegevoegd, genaamd Tone. Door middel van een bepaalde toon aan te nemen, kun je jouw boodschap op een bepaalde manier uiten. Wil jij graag als Aad de Mos vloekend tegen je groep tekeergaan, dan kies je voor de optie Aggresive. Ben je meer een rustig persoon als Harm van Veldhoven, dan kun je Calm gebruiken. Elke optie heeft een andere uitwerking op de persoon of groep waar je tegen spreekt. Spelers kunnen echter ook reageren op jou en hierbij een bepaalde toon aannemen. Dit kun je het beste zien als je een Team Meeting houdt (ook een nieuw onderdeel).

Met een team meeting kun je de gehele groep bij elkaar brengen en wat zaken bespreken. Zit je team even in dip, moedig ze dan aan (of blaf ze af). Je kunt daarna aan de aanvoerder vragen of hij nog iets wil toevoegen. Hij zal dan zelf een toon kiezen en een antwoord geven. Hij kan jou steunen maar ook tegen jou ingaan. Daarnaast kun je ook de groep vragen of zij iets willen melden. Hierbij zullen spelers reageren op jouw opmerkingen, opmerkingen van de aanvoerder maar ook op elkaar. Sommige jongens steunen elkaar, sommigen bekritiseren elkaar. Het gehele proces voelt aan alsof je echt in een team meeting zit en mensen continu reageren op elkaar. En door middel van de toon kun je direct zien hoe iemand reageert, wat het geheel nog meer charme geeft.

FM-teammeet