DVD: Dankert en Dankert: De Swarte Ingel

Een 'D' vóór, en een 'T' achter de naam, en de advocatenbroertjes Anker luisteren naar de naam Dankert & Dankert. Dit zijn de hoofdpersonen van de gelijknamige Friese advocatenserie, gebaseerd op waargebeurde zaken uit de praktijk van de gebroeders Wim en Hans Anker. Na het succes van de serie is er ook een heuse film: De Swarte Ingel. Taal: Fries/Nederlands, ondertiteling: Nederlands. Met een dubbele rol voor Peter Tuinman als de tweelingbroers Pieter en Jelle Dankert.

Om maar met de deur in huis te vallen: Tuinman speelt de dubbelrol van Dankert & Dankert goed, zijn we daar van af. Van een film wordt verwacht dat je als kijker meegevoerd wordt, in plaats van je blind te staren op de snufjes die regisseur Steven de Jong moet toepassen om de 'double' natuurlijk en niet al te geforceerd in beeld te brengen. Dat is gelukt. Maar hoe zit het met het verhaal?

De Swarte Ingel is gebaseerd op roemruchte zaken rondom 'dodelijke verpleegsters' als Martha U. en Lucia de B. Zo worden de gebroeders Dankert ook geconfronteerd met een mogelijke Engel des doods: een cliënt die wordt verdacht van het doden van oudere patiënten in een ziekenhuis. De Dankerts nemen de zaak op zich, en tot zover is het duidelijk. In de 81 minuten die de film slechts duurt wordt de kijker echter ook in hoog tempo geconfronteerd met de gecompliceerde liefdesrelaties van de beide broers. Verboden liefde in het toch zo brave Fryslân? Die sfeer lijkt De Jong ook neer te willen zetten, getuige het filmen op lokatie; het Abe Lenstra-stadion van SC Heerenveen, waar Pieter en Jelle Dankert natuurlijk trouw supporter van zijn. Verder zijn het uiteraard tegenpolen. Zowel privé als professioneel advocaat.

Tot een spannende whodunnit komt het helaas niet. Daar zijn de besognes van beide broers debet aan. Acteur Peter Tuinman blijkt een goed schizofreen, maar in plaats van het verhaal van de mogelijke moordenares verder uit te diepen, worden we vooral op de hoogte gehouden van de broedertwist tussen Pieter en Jelle.

De film als geheel is moeilijk te kwalificeren. Aan de ene kant lijkt het een regionale feel-goodmovie, doch het heeft ook iets weg van een kille thriller. Maar helaas geen thriller die je echt overtuigend bij de keel grijpt. Ook al speelt voormalig Spijkerhoek-babe (en daarom ook een bekende van regisseur Steven de Jong) Manouk van der Meulen haar rol even gedegen als Tuinman. De Swarte Ingel leunt op twee gedachtes. Misschien niet verwonderlijk met een tweeling als hoofdrol, maar toch is het jammer dat er te veel verteld wil worden in de betrekkelijk korte film.

De extra's van de DVD (Dolby Digital 5.1) bestaat uit een Making Of, en voorts is er nog een cd bijgeleverd met de titelsong "It is net wis" van good ol' Bert Heerink. Leuk voor de Friezen onder u, maar Stephen King woont duidelijk niet in Friesland.

Label: Bridge Pictures Releasedatum: 15 augustus 2006 Kijkwijzer: Waardering: