Gadget: NAVIGON 20 Plus Europe 23
Het navigatiesysteem heeft een 3,5-inch display (8,9 cm diagonaal) en maakt gebruik van een bewegingssensor. Dit betekent dat als je hand in de buurt van het navigatiesysteem komt, de opties al in beeld verschijnen zonder dat je hem eerst hoeft aan te tikken. De opties verdwijnen ook weer vanzelf zodra je het navigatiesysteem even niet gebruikt. De gevoeligheid van deze sensor is via het menu aan te passen of zelfs uit te zetten. Het navigatiesysteem bevat aan de buitenkant weinig knopjes, met uitzondering van de aan- en uitknop en de resetknop, want voor de rest gaat alles uiteraard via de touchscreen.
Nadat je het navigatiesysteem hebt aangezet krijg je eerst een waarschuwing waarin vermeld staat dat de wegenverkeerswet voorrang heeft op de aanwijzigingen van het navigatiesysteem en dat we deze ook niet mogen bedienen tijdens het rijden. Druk vooral op "ok", want bij het kiezen voor annuleren schakelt het systeem zichzelf uit. Na het kiezen van "ok" kom je in het menu waar je kunt kiezen wat je precies wilt gaan doen. Je hebt eigenlijk vier opties, namelijk kiezen voor een nieuwe bestemming, je opgeslagen bestemmingen, naar huis toe rijden of de kaart weergeven. Het optiemenu, waar je uiteraard ook voor kunt kiezen, tel ik eventjes niet mee, echter gaan we daar wel mee beginnen.
Het valt me als eerste op dat de knop "Opties" nogal klein is en tegen de onderkant aan zit. Met mijn kleine handen en vingers gaat het nog redelijk, maar iemand met wat grotere handen kan er best even wat moeite mee hebben om in het optie menu te komen. Wel hoef je niet echt hard te drukken en is de gevoeligheid van het scherm prima in orde.
Een aantal zaken die ik miste tijdens het rijden en waarvan ik vind dat ze eigenlijk standaard al aan hadden moeten staan kun je gelukkig in het optiemenu terugvinden en dus activeren. Denk bijvoorbeeld aan het laten zien van de snelheid die je rijdt, of zoiets simpels als hoe laat het is. Daarnaast is het fijn dat je de opmerking "pas op" kunt uitzetten bij het overschrijden van de toegestane snelheid, want dat kan erg op je zenuwen werken na een tijdje (al is dat juist misschien de bedoeling). Uiteraard stel ik ook even in dat hij flitspalen aangeeft. Dat dit standaard niet aan staat, is logisch, omdat het niet in alle landen toegestaan is.
Nadat de rest van mijn voorkeuren zijn ingesteld is het tijd om het navigatiesysteem daadwerkelijk te testen.