Boek: Blanca van den Brand - 69

De mensen die bij het lezen van de titel (69: de Kunst van het Beminnen) al met één hand in hun broek zaten, komen bedrogen uit. Dit is geen ordinair seksboek, maar een "zinnenprikkelend boek met 69 adviezen voor een liefdevol 5-sterren-seksleven", aldus auteur Blanca van den Brand. Nu heb ik natuurlijk geen adviezen nodig, mijn seksleven is natuurlijk al vijf sterren. Kijken of de adviezen nuttig zijn voor de mensen wiens seksleven moeilijk op gang komt of wil komen.

Het boek is verdeeld in verschillende hoofdstukken. De hoofdstukken gaan onder andere over de revolutie van de liefde, seksuele vrijheid en er is een hoofdstuk waarin acht types seks toegelicht worden. Zo bestaat er onder andere ruilseks, pretseks en emoseks. Alle types worden toegelicht met een voorbeeld en een verduidelijking. Zoals eerder vermeld is het geen erotisch boek en is het puur bedoeld als een hulpboek. Ieder hoofdstuk wordt ingeleid met een stukje literatuur (zoals Jan Wolkers' Turks Fruit), waarin het aankomende verhaal toegelicht wordt.

69: de Kunst van het Beminnen is niet geill. Dat betekent dat er geen plaatjes in staan. De auteur tracht hiermee te bereiken dat iedereen 'niet geil' leest, wat het boek ook niet is. Wel zijn toelichtende plaatjes soms een gemis.

Achterin het boek staan de 69 hoogstandjes, de seksuele tips die genoemd zijn in het boek. De tips staan hier verzameld, zodat je niet het hele boek door hoeft te zoeken, maar gewoon achterin hoeft te kijken. De tips zijn uitgebreid en zijn zeker niet standaard. Blanca heeft zeker moeite gedaan om de tips zo uitvoerig te noteren.

Verwacht bij het non-erotische boek van Blanca van den Brand absoluut geen boek vol Kamasutrastandjes of masturbatietips, maar verwacht tips voor een liefdevoller seks- en liefdesleven. De hoofdstukken zijn uitvoerig beschreven en worden leuk ingeleid met een stukje literatuur. Helaas missen er wat plaatjes om het een en ander nog iets te verduidelijken.

In ieder geval succes met het pad naar een vijf-sterren-seksleven. Onthoud: "Seksen is een koud kunstje, de liefde bedrijven een hele kunst."