CD: Marillion - Recital of the Script

In 1979 werd de band Silmarillion opgericht, vernoemd naar één van de boeken van J.R.R. Tolkien. Om echter geen problemen met de erven van de schrijver te krijgen, lieten ze de eerste drie letters vallen: Marillion was een feit. In 1981 werd de band uitgebreid met een nieuwe singer-songwriter, genaamd Derek William Dick. Deze lange Schot uit Midlothian was voorheen tuinman en boswachter geweest. Hij noemde zich Fish en zorgde van 1981 tot en met 1988 voor het karakter van de band. In 1988 verliet hij Marillion voor zijn eigen solocarrière. Het succes begon in 1982 met hun eerste single, 'Market Square Heroes'. Kort daarna zag ook hun eerste album Script for a Jester's Tear het licht. Net op het moment dat het album de zilveren status kreeg, sloot de band zijn tournee af in de Hammersmith Odeon. Twee uitverkochte avonden met elk 3500 toeschouwers. De laatste van deze twee avonden werd opgenomen en op vhs uitgebracht als Recital of the script. In 2003 werd het opnieuw uitgegeven, ditmaal op dvd. Nu, ruim 26 jaar later, zijn de opnamens geremasterd en uitgegeven, compleet met extra tekst geschreven door Fish.

De band: Marillion

Het concert opent energiek met de titelsong van het album, 'Script for a Jester’s Tear'. Het energieke 'Garden Party' volgt hierop, waarna een met zwaar accent sprekende Fish het publiek vertelt wat je allemaal aan het strand kunt vinden, zijn intro voor 'Three Boats down from the Candy'. Daarna volgt 'The Web', kort van titel maar lang van muziek. Met het grootste gemak volgen 'Charting the Single' en 'Chelsea Monday'. De eerste cd is een feit, door naar de tweede cd. Het drama spat er uiteraard vanaf bij 'He knows you know', een song over drugsmisbruik. Dat de band ook de politiek kritisch in de gaten houdt, is te merken met 'Forgotten Sons', geschreven voor de gewapende strijd in Noord-Ierland. Daarna volgt 'Market Square Heroes', hun eerste single welke in Nederland helaas niet werd uitgebracht. De 12-inch versie van de single herbergde ook het nummer 'Grendel'. Dit nummer, ruim 18 minuten muziek tijdens het concert, is gebaseerd op het oude Angelsaksische gedicht Beowulf. De band heeft het nummer een aantal keren op de tour overgeslagen, maar hier gelukkig niet.

Fish, met helm, tijdens het nummer Grendel.

De geluidskwaliteit van de cd's is uitstekend. Vooral op de eerste disc vergeet je snel dat het geen studioalbum is maar een concert-opname. Muziek, zang, alles klinkt gewoon perfect en loepzuiver, het toont aan dat Marillion een goed op elkaar ingespeelde band is. Het applaus tussendoor is dan ook steeds overweldigend, de anekdotes van Fish zijn leuk. Hoe vaker je ze hoort, hoe beter je ze kunt verstaan. Wat deze set ook interessant maakt is de extra track ten opzichte van de eerdere uitgaves. 'Three Boats down from the Candy' stond dan niet op het originele album, toch hoort dit nummer er absoluut bij. Wat helaas wel ontbreekt op de cd is de afsluiter Sweet Margareth, Deze mooie concertregistratie is overigens niet de enige die opnieuw is uitgebracht, er zijn er namelijk nog twee uitgebracht. Morgen meer.

Disc 1
Script For A Jester's Tear
Garden Party