Brothers in Arms: Hell\'s Highway

Hell\'s Highway is de jongste telg in de succesvolle Brothers in Arms serie, waar vele gamers al lang naar uitkeken. Niet alleen omdat de franchise zo succesvol is, maar vooral omdat de releasedatum steeds verder en verder de toekomst in werd geschoven. Normaal ben ik hier alleen maar een voorstander van. Hoe onprettig het dan ook als consument is, het is vaak een teken dat een ontwikkelaar net even iets meer tijd neemt om de puntjes op de i te zetten om een mooi en kwalitatief goed product op de markt te zetten. Aangezien de releasedatum van Hell\'s Highway meerdere malen verschoven is, zou je er als gamer van uit mogen gaan dat Gearbox hier een pareltje heeft gecreëerd.

Je neemt ook deze keer weer de gedaante aan van Matt Baker en je doet wederom je best om jouw manschappen door hordes Duitsers heen te loodsen. De game begint met een flashback met beelden uit de voorgaande delen, dit is behoorlijk sfeervol gedaan en het trekt je eigenlijk direct weer in de complete Brothers in Arms-sfeer. Vooral de dood van Leggett wordt opgerakeld, want dit is iets wat tijdens de gehele game terugkomt. Matt heeft het namelijk moeilijk, niet alleen de-kogels-vliegen-je-constant-om-de-oren-moeilijk, maar vooral ook psychisch. De oorlog begint steeds duidelijker zijn sporen na te laten. Tijdens de filmpjes die je in de game te zien krijgt komt vooral dit mentale aspect vaak voor, waardoor het geheel een wat diepere betekenis krijgt dan een gemiddelde shooter. Het verhaal is net zoals in de voorgaande delen zeer goed opgezet en je krijgt al snel een emotionele band met alle karakters.

De game speelt zich af in Nederland, in de omgeving van Eindhoven om precies te zijn, tijdens operatie Market Garden. Deze missie uit de Tweede Wereldoorlog staat bekend als een voor de geallieerden moeizame en niet bepaald succesvolle veldslag. Een perfecte uitgangspositie voor een game zou ik zo zeggen! Gelukkig dacht Gearbox hier ook zo over en tijdens de beginmissies begeef je jezelf dan ook meteen in bekende platte groene landschappen, waar molens en typische Nederlandse huisjes je beeldscherm opvullen.
Mooie landschappen gevuld met hordes Duitse vijanden wel te verstaan. Langzaamaan zul je jezelf vanaf de banlieu\'s van Eindhoven langzaam richting het centrum van de stad vechten. Hoe verder je in de game komt, hoe bekender dingen voor zullen komen. Zo zijn er in de stad reclameborden te zien van bijvoorbeeld Philips en Shell. Dit zal weinig doen voor de gemiddelde gamer, maar voor ons Nederlanders voegt dit toch wel een extra dimensie aan de game toe. De landschappen zijn mooi weergegeven en de levels zijn zo ingedeeld dat je vijanden altijd wel kunt flanken en ze vanaf hun zij- of achterkant kunt verrassen met een aantal snelle pijnlijke metalen brengers des doods.

Het kenmerk van de Brothers in Arms franchise is natuurlijk ook het feit dat je alle vijanden vanaf een onverwachte hoek moet besluipen om op die manier korte metten met ze te maken. Dit doe je door ze af te leiden met covering fire dat je door je teammaten kunt laten geven. Je hebt totale controle over je manschappen en je zult dan ook constant bezig zijn met het positioneren van de juiste mensen op de juiste plaats. Dit werkt over het algemeen prima, maar het kwam wel meerdere keren voor dat, wanneer je een team dicht bij een groep vijanden wilt laten rennen, je net iets te dichtbij mikt en je een aanvalsicoontje krijgt. Probeer je daarna wat verder van de vijanden vandaan te mikken dan verdwijnt dit icoontje niet en moet je je actie afbreken en het nogmaals proberen. Dit kan soms in het heetst van de strijd best voor wat irritaties zorgen.

Voor het belegeren van de vijanden zijn machinegunners bijvoorbeeld perfect voor het bestoken van een groepje vijanden op afstand, zodat je andere manschappen op een goede schietpositie kunt brengen. Dit werkt aardig goed en met enige oefening vormen de meeste vijanden dan ook geen hele grote hindernis. Zeker wanneer je later de beschikking krijgt over troepen met bazooka\'s en ander zwaar geschut breekt al snel de hel los en worden tientallen oosterburen naar het hiernamaals verwezen. Doe je dit op een erg mooie manier dan zal het beeld op je slachtoffer inzoomen en zie je hem in slow-motion dood gaan. Dit kan gebeuren bij bijvoorbeeld een mooie headshot of een goedgeplaatste granaat. Tijdens deze beelden is de gore alom aanwezig en spat het bloed en/of de ledematen alle kanten op terwijl de vijanden door de lucht vliegen.