Crystal Defenders

Crystal Defenders is een strategisch spel waarin je kristallen moet beschermen tegen hordes monsters. Het is duidelijk te zien door welke developer de game is uitgebracht, aangezien je in de game met personages uit Final Fantasy Tactics A2 speelt. Het doel is om verschillende eenheden op strategische locaties langs een vooraf bekende route te zetten, om zo te voorkomen dat je vijand het gebied verlaat met jouw kristallen.

Crystal Defenders is een type game dat soms ook wel een “tower defense” game wordt genoemd. Je kunt eenheden langs een route zetten waarover hordes vijanden zullen komen. Bereiken deze vijanden het einde van het pad, dan zullen één of sommige vijanden meerdere kristallen stelen. Het is dus zaak om de vijanden te vernietigen voordat ze bij het einde van het pad komen. Het is een puur strategisch spelletje, omdat je jouw karakters slechts op één positie neer kunt zetten vanaf waar ze binnen hun actieradius de vijanden kunnen en zullen aanvallen. Denk dus niet dat deze game een actie-game is, want dan heb je het toch echt verkeerd. Elk level heb je maar een beperkt aantal kristallen, dus je moet goed oppassen dat niet al te veel vijanden langs je defensie kunnen glippen, anders is het al snel \"game over\".

Je kunt uiteraard niet zomaar direct heel de route volbouwen met jouw manschappen, want dit zou het wat te makkelijk maken. Je start met een aantal goudstukken waarmee je troepen kunt kopen en eventueel upgraden. Er zijn verschillende troepen die elk hun voor- en nadelen hebben. Zo heb je de twee typen soldaten (sterk, maar kleine actieradius), boogschutters (grote actieradius, maar doen minder schade), en verschillende magiërs (doen veel schade en hebben een grote actieradius, maar ook een lange herlaadtijd tussen schoten). Verder heb je ook nog de beschikking over een dief, op zijn functie kom ik zo direct terug.

Wanneer je een aantal manschappen hebt neergezet kun je door op de \"X\"-knop te drukken de eerste horde (Wave) vijanden laten verschijnen. Het voordeel van het spel is dat je elke wave zelf kunt laten beginnen wanneer jij wilt, zodat je in alle rust je mannetjes tactisch kunt neerzetten. Wanneer je er één hebt geplaatst kun je deze ook niet meer ergens anders neerzetten. Per wave komt er slechts één type vijand over het pad gelopen. Elke wave vijanden heeft weer dingen waar ze goed tegen bestand zijn of juist helemaal niet. Zo zul je na een aantal waves ineens vliegende vijanden krijgen waar soldaten niet bij kunnen. Heb je dus in alle voorgaande waves vooral geïnvesteerd in soldaten, dan loop je nu tegen de lamp en zul je flink veel kristallen verliezen. Het is dus zaak om vooruit te kijken. Tijdens het verslaan van de vijanden zul je muntstukken verdienen waarmee je jouw leger kunt versterken. Wanneer een vijand doodgaat in de actieradius van een dief, dan zal deze er voor zorgen dat je het dubbele aantal muntstukken krijgt.

Naast het kopen van nieuwe units, kun je deze ook upgraden. Dit is sterk aangeraden omdat je zo de actieradius, de hoeveelheid schade en de laadtijd van magiers kunt verbeteren. Aangezien bij latere waves de vijanden ook steeds sterker worden, red je het al snel niet meer met een lvl 1 defender. Wat handig is, is dat je een wave op pauze kunt zetten en je met de in het begin van de lopende wave verdiende muntstukken je troepen direct kunt opwaarderen. Dit is zeer handig als je ziet dat er toch wat vijanden door je defensie heen gaan breken en je bijvoorbeeld nog snel een extra defender neer kunt zetten.
Je kunt ook speciale hulpmiddelen oproepen, deze zijn echter gelimiteerd. Zo kun je de snelheid van je tegenstanders tijdelijk wat vertragen waardoor jouw defensie wat meer tijd heeft om de aanval af te slaan. Het nadeel hiervan is echter wel dat dit kristallen kost, de kristallen die je nou juist probeert te beschermen.