Skate 2

Zo\'n anderhalf jaar geleden kwam EA Black Box met een nieuwe Skateboard-game die een tegenhanger van de Tony Hawk Pro Skater-serie zou moeten worden. Dit deden ze door een realistische boardgame neer te zetten, tegenover de serie die steeds extremer en meer arcade werd. Naast dit realisme werd ook de besturing anders aangepakt. Je kon de tricks uitvoeren door de richterstick te bewegen, in plaats van op een knop te rammen. Dit gaf en geeft een gevoel dat het realisme zeer goed versterkt. Het is dan misschien ook geen verrassing dat de game zeer goed werd ontvangen en een vervolg uiteraard niet kon uitblijven.

Aan deel één zaten echter wel wat minpuntjes, maar de developers hebben goed naar de community geluisterd. Zo is het nu wel mogelijk om hand plants te doen, iets wat veel gamers misten en waar veel over gesproken is. Wat echter wel flinterdun is in zowel Skate 2 als zijn voorganger is het verhaal.Maar, laten we eerlijk zijn, wie koopt er een skateboard-game om het verhaal? Na het einde van Skate beland je in de cel, waar je vijf jaar lang mag brommen. Op het moment dat je weer op vrije voeten komt, begint het verhaal van Skate 2. Ook deze keer zul je de straten van San Vanelona onveilig kunnen maken, alleen wordt het je wel wat moeilijker gemaakt. In de tijd dat je in de gevangenis zat, heeft de overheid hun best gedaan om de stad zo te veranderen dat Skaten onmogelijk wordt. Gelukkig kun je vrijwel alles gebruiken om te skaten, van stoepranden tot muurtjes en van vuilnisbakken tot houten parkbankjes. Zo zijn op verschillende plekken bijvoorbeeld anti-skate noppen op railingen aangebracht zodat je meteen op je plaat gaat als je probeert om hier te grinden. Je krijgt echter wel de mogelijkheid om iemand in te huren die tegen betaling met een breekijzer deze noppen voor je verwijdert. Wanneer je echter door een agent wordt betrapt op skaten op zo\'n verboden plaats zullen de noppen teruggeplaatst worden. Je zult dus op moeten passen wanneer je sommige plaatsen wilt gaan rocken met je magnifieke skate-skills.

De controls zijn niet veranderd ten opzichte van het eerste deel. Je kunt nu wat extra tricks doen zoals de reeds genoemde hand plants, of je benen uitsteken tijdens enkele grabs. Gamers die het eerste deel gespeeld hebben zullen zonder enig probleem met deze game aan de slag kunnen omdat het gevoel en de besturing identiek zijn. Ben je echter nieuw met Skate dan zal het even wennen zijn om alles onder de knie te krijgen. Zo zijn de controls van sommige tricks bijna identiek en kun je een compleet andere trick uitvoeren als je net iets te schuin met je rechterstick beweegt. Ook is het camerastandpunt erg dicht bij de grond, waardoor het in het begin even moeilijk kan zijn om goed te mikken wanneer je richting bijvoorbeeld een ramp skate. Dit resulteert dan in een faliekant mislukte trick met pijnlijke gevolgen. Je kunt echter sessionmarkers plaatsen. Met de druk op de knop, ofja eigenlijk twee knoppen, kun je de game resetten en terug gezet worden op de plaats waar je de marker geplaatst hebt. Een zeer handige functie die zeker in het begin met veel faliekant mislukte grinds, grabs of andere capriolen veel nut zal hebben. Wanneer je het echter een beetje onder de knie hebt zullen de besturing en de tricks zelf allemaal redelijk natuurlijk aanvoelen.

De grootste veranderingen zijn echter de mogelijkheid om van je skateboard af te stappen en rond te lopen, dit maakt het een stuk gemakkelijker om hooggelegen plaatsen te bereiken. Ook kun je sommige voorwerpen verplaatsen, dit is echter wel gelimiteerd. Een vuilnisbak of een ramp verplaatsen is soms nodig om een trick uit te voeren die normaal gezien vrij onmogelijk is om op de aangegeven plek te doen. Aangezien er niet veel verschillende voorwerpen zijn die je kunt verplaatsen is het al snel duidelijk wanneer je iets moet gaan verschuiven om een challenge te voltooien. Het lopen en verplaatsen werkt echter zeer slecht. Het lopen en draaien gaat houterig en soms heb je last van clipping (door voorwerpen heen lopen). Ook draait de camera vaak niet of nauwelijks mee, waardoor je af en toe echt geen flauw idee hebt wat je nu eigenlijk aan het doen bent.