Pro Cycling Manager 2009

De Tour de France is alweer anderhalve week aan de gang en de wielrenkoorts loopt bij vele mensen tot een hoogtepunt. Massasprints, bergen uit de buitencategorie, valpartijen, krachtmetingen en ontwikkelaar Cyanide die hier elk jaar op in springt door een nieuwe telg in de Pro Cycling Manager-serie uit te brengen. Ook dit jaar kon dit natuurlijk niet uitblijven en kunnen we aan de gang met Pro Cycling Manager 2009 met de officiële Tour de France licentie.

Toen Cyanide vorig jaar met de 2008-versie kwam, was er een heel groot verschil merkbaar met zijn voorgangers. De game was vele malen mooier, uitgebreider door bijvoorbeeld de toevoeging van baanwielrennen, een geheel nieuw menu etc. Echter met de overgang van de 2008 naar de 2009-versie is er weinig veranderd. Natuurlijk is wel de renners-database geüpdated met alle nieuwe rijders en teams en zijn er kleine aanpassingen gedaan. In de game kun je een carrière starten, een enkele ronde rijden of slechts één klassieker, of je krachten meten tijdens een baanwielerwedstrijd.

De belangrijkste en meest uitgebreide modus is de carrière-modus, waarin je onder andere de mogelijkheid hebt om je eigen team op te starten. Je krijgt een klein start-budget, waarmee je jouw eerste rijders moet binnenhalen en ze tevens moet voorzien van goed materiaal. Leg je hier geen goede balans tussen dan zal het moeilijk worden om bij de eerste tien in een wedstrijd te finishen, laat staan een wedstrijd te winnen. Je kunt nog zo een Cavendish in je team hebben, op een roestige driewieler zonder pedalen zul je geen race winnen zullen we maar zeggen. Wanneer je langzamerhand meer wedstrijden gaat winnen of meer rol van betekenis gaat spelen in een ronde, zullen de euro\'s langzaam binnen komen rollen. Hiermee kun je jouw huidige team verbeteren door ze bijvoorbeeld op trainingskamp te sturen of door beter materiaal aan te schaffen. Je kunt echter ook gaan scouten voor nieuwe talenten en gaan investeren in de toekomst. Wanneer je echter flinke bedragen binnen gaat harken, wordt het ook interessant om sterke renners bij andere teams weg te kapen.
Deze modus is, doordat deze zeer goed is uitgediept, erg leuk om te spelen en het zal zeker lang leuk blijven. Het is een mooi doel om jouw team na een hele tijd als Pro tour ploeg erkend te zien worden. Uiteraard heb je net als in alle voorgaande delen ook de mogelijkheid om een reeds bestaande ploeg te gaan managen, wanneer je geen zin hebt om je eerst door alle minder belangrijke klassiekers en andere wielerwedstrijden heen te worstelen. Op die manier kun je meteen je pijlen mikken op bijvoorbeeld \"le Tour\", de Giro of de Vuelta.

Ook deze keer is het weer mogelijk om wedstrijden te simuleren, maar je kunt wedstrijden ook zelf spelen. Het simuleren werkt zo simpel als het selecteren van de renners die in de koers moeten meerijden, het aanwijzen van een kopman, een sprinter, de knechten en de vrije renners en het aanvinken van mogelijkheden die renners in hun race kunnen krijgen. Mogen ze meedoen met tussensprints voor de sprint- en of bergtrui? Mogen ze meespringen met vluchtpogingen? Moeten ze hun krachten sparen, of juist voluit gaan rijden en maximale risico\'s nemen? Je ziet tijdens het maken van deze keuzes de conditie van de renners en met een beetje inlevingsvermogen kun jij als ploegrijder meestal wel een goede inschatting maken wat elke renner tijdens een wedstrijd kan. Wil je het echter niet aan toeval overlaten, dan kun je ook een 3D-race zelf spelen. Hier valt direct op dat de graphics aardig zijn, maar nog steeds lang niet up-to-date zijn tot de standaarden die we heden ten dage van een game mogen verwachten. Het menu is echter wel nog steeds overzichtelijk en het \"besturen\" van je renners in een 3D-race gaat vloeiend. Ook krijg je zeer veel informatie op je scherm in pop-ups over de loop van de koers, waardoor je jouw tactieken snel aan kunt passen en bijvoorbeeld je demarrage toch nog even uit kunt stellen. De AI is iets veranderd waardoor vluchtpogingen wat vaker de kans krijgen om stand te houden, wat vooral in de berg-etappes tot uiting komt.