Mass Effect: Bring Down the Sky
Bring Down the Sky is een simpele sidequest met wat meer verhaal dan degene die al in het spel zitten. Een buitenaards ras, de Batarians, hebben de controle genomen over een menselijk onderzoekslab op een komeet en sturen deze af op Terra Nova, een van de eerste menselijke koloniën. Om zich wat extra in te dekken hebben ze de menselijke wetenschappers gegijzeld. Sheppard wordt gevraagd om hier in te grijpen en natuurlijk ga je dit ook doen (waarom zou je de content anders downloaden).
Het eerste dat opvalt is dat er geen enkele inleiding is voor de nieuwe content. Waar je voor elke sidequest in de game gevraagd moet worden door een admiraal van de menselijke vloot is dat nu niet het geval. Er komt gewoon een extra zonnestelsel vrij met een extra plek om op te landen. Dit is heel vreemd, omdat je op deze manier sowieso al niet echt in het verhaal kan komen. Zodra je de missie begint zit je er namelijk gewoon in. Erg jammer, want verhaal is toch een van de sterkste punten van de game en datgene dat redelijk miste in de standaard sidequests. Gelukkig krijg je al snel bij het landen te horen wat er aan de hand is en wordt je door de missie geleid door een wetenschapper die niet opgepakt is.
Net als in de game zelf zul je een groot deel van de missie rondrijden met de Mako. Helaas is de besturing hiervan in de tussentijd niet verbeterd en blijft dit gewoon af en toe behelpen. Zeker als het afweergeschut zelf ook gaat bewegen, wordt het knap lastig om alles neer te halen zonder zelf enige schade op te lopen. Als je de game zelf al flink gespeeld hebt, zul je er niet veel moeite mee hebben, maar zeker voor de beginnende speler is het aan te raden niet gelijk deze missie te gaan spelen. Ga eerst maar eens wennen aan de controls.
Naast het rondrijden zul je ook een aantal gebouwen in moeten, om de motoren die de astroïde op Terra Nova afsturen uit te schakelen. Elk gebouw is op zijn eigen unieke manier beveiligd en daardoor krijg je steeds een nieuwe uitdaging. Zo zul je de ene keer het vooral op nemen tegen Batarians en de volgende keer weer tegen afweerrobots. Bij één motor staan ze je zelfs buiten op te wachten en zijn er mijnen zo geplaatst dat je niet met de Mako er in de buurt kunt komen. Dit vereist enig tactisch inzicht, want als je op een hoge moeilijkheidsgraad speelt blijkt het best lastig om een open mijnenveld over te steken zonder geraakt te worden door vijanden.
Naarmate je bij het einde komt zul je een paar interessante keuzes moeten maken die zeker afhangen van hoe Paragon of Renegade je wilt spelen. Zeker het einde is in dit opzicht heel erg sterk als je Renegade bent. Ik zal niks verklappen, maar neem van mij aan dat het geen keuze is die makkelijk dient te zijn. De rest van de missie kent ook een prima verhaal en je krijgt genoeg filmpjes tussendoor om alles spannend te houden. Zeker hierdoor wordt deze missie een stuk leuker dan de sidequests van de mainquest en eigenlijk daarom alleen al de aanschaf waard.
Bring Down the Sky is geen heel lange uitbreiding. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad zal hij tussen de één en twee uur kosten. Daarna kun je hem uiteraard gewoon nog een keer spelen met andere karakters, wat zeker de fans nog wel een keer zullen willen doen. Al is het maar om te kijken wat het verschil is tussen Paragon en Renegade. Is de game dan de 400 Microsoft Points waard? Wellicht, dat is afhankelijk van wat voor speler je bent. Snak je nog naar meer na het uitspelen van de game, dan kun je de content prima downloaden. Was je er aan de andere kant na één keer wel klaar mee, dan is Bring Down the Sky wellicht te kort om aanschaf te rechtvaardigen.