Film: The Brave One

In the Brave One is Erica Baine een jonge radiopresentatrice die uitkijkt naar haar huwelijk met de geneeskunde studerende David. Dolverliefd als ze zijn kunnen ze niet wachten op de dag waarop ze met elkaar in het huwelijksbootje kunnen stappen. Op een avond wordt er echter een bruut einde gemaakt aan hun toekomstdromen wanneer het stel tijdens een wandeling in Central Park wordt overvallen en zwaar wordt mishandeld.
Het door Foster zelf geproduceerde the Brave One vertelt een verhaal over verlies, angst, en woede. Als regisseur werd de niet onsuccesvolle Neil Jordan ingehuurd, die met films als the Crying Game en Interview with a Vampire toch niet de minste op zijn naam heeft staan. Zou Jodie Foster een vrouwelijke Charles Bronson neerzetten of zit er meer achter deze film?

Jodie Foster speelt Erica Baine die haar leven weer opde rails probeert te krijgen na die ene gruwelijke nacht waarin ze met haar verloofde de hond ging uitlaten. Wanneer ze uit haar coma ontwaakt komt ze erachter dat David (een kleine rol van Naveen Andrews uit Lost) aan zijn verwondingen is overleden, en inmiddels al begraven is. Ze komt zelf gezond en wel uit het ziekenhuis, maar haar wereld is ingestort. Bevangen door paranoia en angst durft ze nauwelijks de straat meer op. Ze besluit zichzelf uiteindelijk te wapenen tegen die voortdurende angst door een pistool aan te schaffen. Het duurt niet lang voordat ze weer in een gevaarlijke situatie terecht komt, en het wapen noodgedwongen uit zelfverdediging moet gebruiken. Langzamerhand besluit ze het recht in eigen hand te nemen en wraak te nemen op de ongure elementen uit de maatschappij, met als einddoel natuurlijk de moordenaars van haar verloofde. Hierbij ontwikkelt zich ook langzaam een ongewone relatie tussen Erica en rechercheur Sean Mercer (Terrence Howard, Crash), die de moorden onderzoekt.

Het gelukkige paar David (Naveen Andrews) en Erica (Jodie Foster)

The Brave One moet niet gezien worden als een standaard vigilante film. De vigilante in deze film is boos, en uit op wraak. Wat deze film anders maakt is dat de wreker in kwestie een vrouw is; een intelligente, gevoelige, kwetsbare vrouw die tot haar daden gedreven wordt door het New York wat misschien wel “the safest big city in the world” is, maar voor Erica niet meer zo aanvoelt. Dat de vigilante een vrouw is, is ook meteen een punt van kritiek. In de film worden te vaak verwijzingen en opmerkingen gemaakt dat een vrouw niet tot zoiets in staat zou kunnen zijn. Vrouwen zijn immers emotioneel, en zullen nooit mensen die ze niet persoonlijk kennen vermoorden. Het kan zijn dat deze verwijzingen in de film zitten om te benadrukken dat Erica wel kan moorden, maar onbewust komt het af en toe nogal rolbevestigend over. Het verhaal zelf is misschien aan de oppervlakte standaard en nogal voorspelbaar, de personages in de film worden goed uitgediept. Rechercheur Mercer is niet zomaar een politieman die een moordenaar dient op te sporen. Hij gelooft in de letter van de wet, maar hij wordt tegelijkertijd gefrustreerd door het systeem. Ook Erica probeert eerst nog bij de overheid aan te kloppen, maar wanneer de onpersoonlijke maatschappij er niet voor haar is, maakt haar personage een noodzakelijke persoonsverandering door om overeind te blijven.

"Not a man with a gun, but a woman with a grudge!"

En die persoonsverandering wordt erg sterk neergezet door Jodie Foster. We zien hoe ze op overtuigende wijze Erica van uitbundige levensgenieter naar spichtige, angstige vrouw tot stoere woman with a grudge laat veranderen. Haar tegenspeler, Terrence Howard die al schitterde in Crash, zet op treffende wijze de sympathieke, ervaren rechercheur Sean Mercer neer. Het vermelden waard is ook Nicky Katt. Als Mercer's partner Vitale zorgt hij voor de comic relief, maar doet dat op een cynische ongeforceerde manier.

Terrence Howard en Nicky Katt als detectives Mercer en Vitale

The Brave One is zeker de moeite van het kijken waard. Hoewel er aardig in gemoord wordt, hoef je het voor de actie niet te doen. Het gaat in deze psychologische thriller meer om de personages dan om bruut geweld. Dit, en wat mooie literaire scènes met Erica's radioshow Streetwalk als voiceover, proberen de film van wat meer diepgang te voorzien. Hoewel niet onsuccesvol, zorgt dit er niet voor dat the Brave One toch een tamelijk voorspelbare film blijft.

Label: Warner Releasedatum: 27 september 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: