CD: Tilly and the Wall - Bottoms of Barrels

Bottoms of Barrels=De uit Omaha afkomstige indie-popband Tilly and the Wall kreeg nog voor hun eerste album al redelijk wat bekendheid, toen indie-grootheid Conor Oberst besloot speciaal voor hen een nieuw label op te richten, Team Love. Debuut Wild Like Children viel vooral op doordat het volkomen recht deed aan de naam van het album; zeer vrolijk en optimistisch. Ook op het tweede album Bottoms of Barrels hoef je geen sombere songs te verwachten over liefdesverdriet of de dood. Voor al die narigheid is geen plaats, ook deze plaat is weer een ode aan alle mooie kanten van het leven.

'Let us be free / Let us sing songs along / The bottoms of barrels'

Wanneer je ze op het podium ziet op treden is een vergelijking met The Pipettes snel gemaakt. Drie zangeressen op de voorgrond, hyperactieve indiepop. Waar The Pipettes tijdens hun debuut vast hielden aan één en dezelfde stijl, gaat Tilly and the Wall een stapje verder. Bottoms of Barrels klinkt dan ook een stuk volwassener, mede dankzij zanger Derek Pressnall. Wat de band echt uniek maakt is echter het slagwerk, of beter gezegd 'voetwerk'. Tapdanser Jamie Williams verzorgt de ritmische sectie, en dat doet ze met verve. Vooral tijdens één van de hoogtepunten, het flamenco 'Bad Eductation', past het perfect en geeft de totale sound van de band absolute meerwaarde.

Alle nummers klinken alsof je het al is eerder hebt gehoord, een naam schiet je echter maar niet te binnen. De vrolijke orgeltjes klinken als Mates of State, 'Urgency' doet wel door de stemvervorming denken aan een opgewekte Eels, terwijl het rustieke 'Love Song' perfect op het laatste Bright Eyes album had kunnen staan. De perfecte harmonie tussen de verschillende bandleden maken gelukkig elk nummer toch weer uniek.

De samenzang tijdens het meeslepende 'Lost Girls' maakt het tot één van de beste songs van de laatste tijd. Zachtjes begon ik mee te neuriën, totdat ik mijn zelfbeheersing verloor. Niet veel later stond ik zonder gêne mee te schreeuwen, en gooide er zelfs een voorzichtige tapdans uit. Een band die dat weet te bereiken moet wel erg goed zijn. Zelfs de grootste pessimist zal een glimlach niet kunnen verbergen.

Ren naar buiten, oordopjes in en ga languit in het gras liggen. Ook al is het drie uur 's nachts en komt de regen met overvloed uit de lucht vallen. Sluit je ogen, en Tilly and the Wall verzorgt de zon, de spelende kinderen en de verliefde stelletjes.

Label: Moshi Moshi Releasedatum: 02-10-2006 Waardering: