Boek: Ally Carter - Single of dubbel

Julia James is een autrice van goed verkopende boeken. Ze heeft verschillende boeken geschreven over het leven als single. Humoristische boeken waarmee ze een kwart van alle vrouwelijke wereldbewoners op haar hand heeft. Wanneer Julia oftewel Jules voor vrienden en familie in een restaurant een acteur aan haar tafeltje voor één krijgt, weet ze nog niet welke gevolgen dit heeft voor haar verdere levensloop. Ook niet welke impact dit kan hebben op haar boekenverkoop. Die irritante vent, met zijn gruwelijk sexy grijns zet in een middag zomaar ineens haar leven op zijn kop. Aan haar en haar familie de taak om dat weer recht te zetten.

Julia heeft ooit het boek 101 manieren om vals te spelen bij patience geschreven. Julia is namelijk dol op patience en ontzettend goed in valsspelen. Natuurlijk gaat het hier niet om dat simpel kaartspel waarmee je je hoofd leegmaakt. Goeroe Julia heeft er een diepere bedoeling mee, de moeilijkheden van het leven van een single vrouw te beperken tot 101 overkomelijke kleine probleempjes. Het enige grote probleem nu, is haar eigen leven.

Single of dubbel , achtentwintig hoofdstukken over een ervaringsdeskundige in het single zijn. Achtentwintig hoofdstukken die over lopen van de romantische dramatiek. Niet de drama in de zin van "oooh, wat zielig" maar drama als in; Gaat - dit - boek - nu - werkelijk - over - iets - wat - ik - mee - zou - kunnen - maken? Nee, dit boek gaat niet over iets wat iedereen mee zou kunnen maken, maar herkenbaar is het wel. Het hypocriete uit het leven van Julia druipt ervanaf, al is dat gebasseerd op een grote leugen, die heel toevallig tot stand is gekomen.

Wat mij soms verbaast in boeken is dat de hoofdpersonen van hot naar her vliegen en strooien met hun geld. Nu is dat natuurlijk veel lekkerder lezen dan wanneer het er continu over ging hoe ze moet beknibbelen op haar laatste centjes, maar het zorgt tegelijk ook voor een mijlenverre afstand en weinig inlevingsvermogen. Zo dus ook in dit boek.

Ook al leest dit boek erg lekker weg, toch is dit weer een boek zoals vele anderen die zijn voorgegaan. Er staat weinig vernieuwends in, en vanaf de eerste pagina had ik een juiste voorspelling gedaan over het vervolg van het verhaal. Op enkele kleine details na, is alles meteen al duidelijk. Weinig spanning dus.

Al mijn eerdere negatieve beoordelingen ten spijt. Ik zal moeten toegeven dat dit boek zo lekker wegleest, dat je er op een of andere manier wel in blijft hangen. Uit het geheel straalt zo'n heerlijk no-nonsense effect dat je dit boek zeker wel wilt uitlezen. Terwijl mijn wekker bijna afliep, betrapte ik mezelf met het boek nog in mijn hand. Met de zomer op komst roep ik dan ook; "pak een tuinstoel, pak wat drinken en lees dit boek".

Precies zoals de hoofdpersoon uit dit boek is ook schrijfster Ally Carter single en heeft ze geen moeite met een tafeltje voor één. De vraag rijst bij mij op, of ze ook goed kan valsspelen met patience. Misschien zullen we dat te weten komen in het vervolg op dit boek waar zij nu mee bezig is. Haar nieuwe boek Learning to play gin komt waarschijnlijk in de herfst uit.

Uitgever: De Boekerij ISBN: 90 225 4370 6 Pagina's: 235