DVD: Harry Potter and the Goblet of Fire

In het vierde deel van Harry Potter, Harry Potter and the Goblet of Fire, is niet alleen Harry Potter een stuk ouder geworden, maar ook de film zelf is veel volwassener. De donkere krachten krijgen de overhand. Zo ontmoet Harry eindelijk zijn grootste vijand en moet hij het wederom opnemen tegen andere tovenaarsleerlingen. De opdrachten die hij moet vervullen, in het kader van het zogenaamd Tri-Wizard Tournament, zijn veel gevaarlijker dan in de voorgaande films. Volgens sommige fanatieke lezers missen er te veel verhaallijnen uit het boek van J.K. Rowling, anderen zeggen juist dat er te veel zijwegen worden bewandeld. Is het vierde deel het beste of is het gewoon te moeilijk om van de boeken een goede film te maken? Sinds kort is Harry Potter and the Goblet of Fire uit op DVD; een speciale editie met twee discs, waarbij de tweede disc uitsluitend extra materiaal bevat.

In Harry Potter and the Goblet of Fire zien we hoe Harry zijn vierde schooljaar ingaat. Een bijzonder jaar, want Hogwarts organiseert dit jaar het speciale tovertoernooi waarvoor twee teams uit het buitenland te gast zijn. Maar wie moet voor Hogwarts de eer op het gevaarlijke toernooi verdedigen? Nadat alleen de dapperste ouderejaars van de school zich hebben opgegeven door hun naam op een briefje in de Goblet of Fire (de vuurbeker) te hebben gegooid, maakt deze een opvallende beslissing. Harry Potter moet namelijk de eer van de school verdedigen, terwijl hij zichzelf niet eens heeft opgegeven! Wie heeft hem opgegeven en zal Harry Potter zich weten te redden tussen de stoere binken en slimme meiden?

De verwachtingen waren na drie succesvolle voorgangers hoog gespannen. Zou het vierde deel het beste zijn? Die vraag is moeilijk te beantwoorden, want de beleving is niet voor iedereen hetzelfde. De liefhebbers van het boek klagen over de slechte verfilming -er ontbreekt wel erg veel-, maar de mensen die alleen de film hebben gezien klagen over de vele zijwegen die bewandeld worden. Qua uiterlijk vertoon is Harry Potter and the Goblet of Fire zeker de beste; de prachtige omgevingen waarin de film zich afspeelt zijn om van te watertanden. Niet alleen het kasteel en het romantische kerstbal zijn grafisch erg mooi weergegeven, maar ook de sfeer van het toernooi (bijvoorbeeld onder water) is geweldig. Qua inhoud valt er nog wel het een en ander op de film aan te merken. Er is krampachtig geprobeerd om zoveel mogelijk verhaallijnen in 150 minuten te proppen, waardoor het voor de kijker soms erg rommelig overkomt. Ook is het verhaal soms moeilijk te volgen voor iemand die niet thuis is in de boeken.

Niet alleen de film is bijzonder uitgebreid, ook de tweede DVD van de Special Edition bevat een flinke hoeveelheid extra's. Voor meerdere doelgroepen zijn er features toegevoegd, die via een menu toegankelijk zijn. Allereerst krijg je een aantal spelletjes voorgeschoteld. Zo kun je meedoen aan het Tri-Wizard Tournament, waarbij je met behulp van de afstandsbediening een aantal opdrachten moet uitvoeren (versla de draak, een opdracht in het meer en in het doolhof). Jammer genoeg reageert het spel slecht op de opdrachten die je geeft met de afstandsbediening en ook op de computer zijn de spellen amper te spelen. De demo van het spel van EA (dat is toegevoegd op de disc) is wat dat betreft veel beter speelbaar. Als je de tweede disc in de DVD-romspeler van je computer doet, kun je deze demo spelen. Tevens vind je nog een korte tijdslijn met Zweinsteinweetjes.

Naast de eerder genoemde spelletjes vind je ook nog extra materiaal met betrekking tot film zelf. Zo bevat de disc de trailer en een aantal verwijderde scènes; geen hoogstandjes. Ze geven een andere blik op het wat truttige imago van de scènes die de film wel hebben gehaald (een woest rockoptreden), maar bevestigen deze soms ook (een kinderlijk vrolijk kerstliedje dat door alle leerlingen wordt gezongen). De tweede disc bevat ook een korte documentaire over het kerstbal dat in de film voorkomt. De cast vertelt over de moeilijkheden die de dansscènes met zich meebrachten, en in een andere feature geven ze hun mening over de vierde film en over hun onderlinge samenwerking. Het is leuk om de cast buiten hun rol om te zien, maar er worden weinig onthullende uitspraken gedaan (er worden vooral veren in andermans reet geplant).

Of je Harry Potter and the Goblet of Fire een goede film vindt, hangt er vooral van af of je belang hecht aan de verfilming van het boek. Toegegeven, de hoogtepunten uit het boek worden goed weergegeven, maar voor de kijker die het boek niet kent missen er een aantal aanknopingspunten. Dat de vierde film vooral draait om het toernooi lijkt tamelijk oppervlakkig, maar de aandacht die is besteed aan de invulling ervan is overweldigend. Details zoals een overvol Quidditchstadion zijn zelfs voor een kort moment indrukwekkend. De lengte van de film doet wel iets af aan de snelheid, maar dit komt vooral door de vele zijweggetjes die bewandeld worden ter meerdere glorie van het grote geheel. Qua DVD is er een hoop materiaal te vinden, maar kwantiteit is niet altijd kwalititeit: de spelletjes zijn vrij moeilijk te spelen en niet echt interessant. De features met de extra scènes en de gesprekken met de cast zijn wel aardig, maar het is allemaal iets te veel van hetzelfde. Helaas brengt Warner Bros geen DVD uit met enkel de film, want die zou voor de meeste kijkers voldoende zijn geweest.

Label: Warner Bros Releasedatum: 4 april 2006 Kijkwijzer: