CD: The History of Hiphop - Volume 4

Hiphop, wat versta jij onder hiphop? De laatste jaren is het een ruim begrip geworden wat hiphop nou eigenlijk is. De Amerikaanse charts staan er bol van, en er komen steeds meer muziekstromingen uit voort. Misschien is dat dan ook de reden dat er ook moderne, commerciële nummers staan op het vierde deel The History of Hiphop, nummers je niet meteen onder de noemer hiphop zou scharen. Bij hiphop denk ik persoonlijk niet meteen aan Rihanna, Nina Sky of Daddy Yankee, maar eigenlijk vind je dit soort artiesten wel op alle delen van deze serie verzamelalbums. Toch is er over de verhoudingen van het soort muziek dat je op deze dubbel CD vindt wel degelijk nagedacht. The History of Hiphop gooit het hele scala aan urban muziekstromingen weer eens simpelweg op één hoop, en dan wordt het beste eruit gepikt...

The History of Hiphop 4

Op The History of Hiphop - Volume 4 vind je dan ook zowel old skool als meer RnB en bubbling of dancehall-achtige nummers. Toch is alles, zoals gezegd, knap in verhouding. Eén derde is old skool, één derde is wat men van het moderne materiaal nog echt hiphop zou noemen, en de rest is een mengelmoes van de verschillende stromingen die er in deze tijd zijn ontwikkeld. Opvallend is dat deze CD reeks consequent met de dezelfde overbekende 'topartiesten' van nu wordt gepromoot. Nelly, D12 en Black Eyed Peas zag ik eerder al op de covers staan, en dit keer wederom. Toch jammer aangezien mijn favoriete nummers eigenlijk elke keer van artiesten zijn die niet op de cover worden genoemd. Commercieel of niet, voor de allround hiphopliefhebber is de tracklist voor deze twee CD's toch best lekker uitgekozen.

Er zijn de grote hits van de laatste paar jaar, zoals onder andere 50 cent's Candy shop en J-Kwon's Tipsy. Daarnaast vind je ook nummers die in Nederland minder bekend zijn geworden. Zo het nummer Why van Jadakiss en Anthony Hamilton, een pakkend nummer met heerlijke sound. Ik hoor elke keer weer, zelfs in mijn hoofd, die melodie en de erg sterke tekst die ieder aan het denken zou moeten zetten. Ook zijn er de moderne nummers die eigenlijk meteen al klassiekers waren: Tupac's Ghetto Gospel, Bubba Sparxxx z'n Deliverance of DMX's Slippin. Bij deze moderne klassiekers vind je al meer speling in het jaar van publicatie. Toch zijn daar ook nog een paar van de echte oldies zoals Method Man - All I Need en De La Soul - Ring Ring Ring. Al deze soorten nummers samengevoegd maken The History of Hiphop - Volume 4 een broeiende mix van liedjes met goede teksten en inhoud, en de bekende, toegankelijke clubhits. Kortom vanalles wat, of beter gezegd: gewoon écht de beste urban nummers.

Al met al is de kracht van de The History of Hiphop ook zijn zwakheid. Het hoge hitgehalte van de nummers kan met zich meebrengen dat je op sommige nummers al uitgeluisterd bent. Dit zeker als kenner, of als je in ieder geval al het nieuwe op hiphop gebied volgt. Je moet het dan ook bekijken als een serie van Best of Hiphop CD's. Als je echt gek bent van de muziek zal je weg zijn van de CD's, maar anders kan het gaan vervelen. Wel is het erg leuk voor hen die weinig muziek kopen en niet al te diep in de hiphop wereld zitten. Zo heb je de hits van nu én de echte klassiekers, alles in één keer. Het slimste is gewoon even de tracklist goed te bekijken bij elk deel, en daarop voor jezelf besluiten of dit nog een leuke toevoeging zal zijn op jouw muziek collectie. Die tracklist zorgt er dit keer dan ook voor dat The History of Hiphop - Volume 4 vier sterren van mij krijgt.

Label: Universal Music Releasedatum: 27-01-2006 Waardering: