DVD Review: The Ataris Live At Capitol Milling

Alles draait om de single 'In This Diary' en dus begint de DVD met de videoclip van dit nummer. Een heel kunstige clip! Belangrijke elementen in de clip zijn de foto's die Kris maakte (zijn grote hobby is fotograferen, hij maakte ook de foto's die op de hoes van hun album 'So Long Astoria' staan), het live optreden en uiteraard het verhaal achter het nummer.

Na de clip volgt de 'Making Of'. Je maakt kennis met de bandleden en de regisseur van de clip, Steven Murashige (die eerder videoclips regisseerde voor Rage Against The Machine en Incubus). Cameramensen die hun spullen aansluiten, decors die aan- en af worden gesjouwd, je ziet het allemaal.

Overigens werd de tweede single van The Ataris 'Boys Of Summer', hoewel eigenlijk 'My Reply' gepland stond. Deze laatste wordt als het goed is uitgebracht na de single die voor de herfst gepland staat, 'Saddest Song'.

En dan het concert! Toen ik het voor de eerste keer zag en hoorde, had ik het idee dat er geplaybackt werd. In mijn hoofd werd in deze review al woest met termen als 'nep' gegooid, gelukkig besloot ik nog eens heel goed te kijken en te luisteren. Het geluid en beeld lopen soms nét niet helemaal gelijk, waardoor je het idee kunt krijgen dat er geplaybackt wordt. Ga je goed luisteren dan hoor je echter snel genoeg dat alles wel degelijk live gespeeld en gezongen word. Een flink compliment voor The Ataris dus!

Afgezien van het feit dat de kwaliteit van het optreden dus zeer hoog is, is de band ook weer lekker zichzelf. Zo komt iemand na het eerste nummer zeggen dat er eigenlijk niet gecrowdsurft mag worden. Nou, zegt zanger Kris, dan moeten we maar stoppen. Dat is namelijk een belangrijk onderdeel van onze show, van wie we zijn. Ik begrijp jullie regels wel, maar als je ons wil filmen moet het met publiek zoals het is. En prompt speelt de band 'Teenage Riot' en gaat het dak eraf. Dat zijn nou The Ataris.