Dying Light - Co-op
Op de E3 maakte Pheno al kennis met Dying Light, maar toen was alleen de singleplayer nog maar te spelen. Op Gamescom mochten we co-op-style zombies slopen. Want wat is er leuker dan zombies slopen? Samen met je vrienden zombies slopen!
In Dying Light ben je op een eiland dat stampvol zit met zombies en allerlei opdrachten die je moet voltooien. Helaas voor jou is er ook een andere factie op het eiland die jou uiteraard graag dwarsboomt. Veel is hier nog niet over bekend, maar het is in ieder geval een feit dat je je niet alleen bezig gaat houden met zombies.
Een van de belangrijkste features van Dying Light is de dynamische dag- en nachtcyclus. Overdag zijn zombies niet echt een groot probleem, zolang je niet in enorme groepen terecht komt. De problemen beginnen pas echt op het moment dat de nacht valt. Een enkele zombie kun je nog wel hebben, maar meer ook niet: in de nacht worden ze geduchte tegenstanders en rennen ze een stuk sneller.
Een ander belangrijk punt van het spel is dat je in principe overal op kunt klimmen. Door middel van free-running is het soms een hele goede tactiek om zombies lekker te laten staan en ze met wat kunst- en vliegwerk te ontwijken. Deze manier van verplaatsen speelde ook een grote rol in de co-op-modus, die we op Gamescom gespeeld hebben.
Het gehele verhaal kan met nog drie vrienden of andere spelers samen gespeeld worden. Op de beurs speelden we met z'n tweetjes en begonnen we in een gebouw dat opgeblazen moest worden. Op zoek naar de ontsteker kregen we onderweg challenges zoals 'kill the most zombies in 90 seconds' of 'get to the waypoint the fastest.' Dit soort korte uitdagingen houden het spel wat frisser, want een beetje onderlinge strijd is altijd goed.
Ontwikkelaar Techland had uiteraard nog een verrassing in petto, want het ging tot dan toe eigenlijk allemaal een beetje té makkelijk. Op weg terug naar onze basis gebeurt er vervolgens iets onverwachts: onze game wordt geïnfiltreerd door een ontwikkelaar die als Night Hunter speelde: een soort superzombie - bloedsnel en een-op-een vrijwel niet dood te krijgen. Ons doel was nu het slopen van de 'hives' waar de superzombies vandaan komen. We kregen met z'n tweeën in totaal zes levens om dit doel te bereiken. Gelukkig bleek de Night Hunter een zwak punt te hebben: hij kan niet tegen UV-licht. Door met je UV-lamp op de Night Hunter te schijnen is hij kwetsbaar, maar je zult dus goed moeten samenwerken om te overleven.
Uiteindelijk speelt de co-op-modus erg lekker. Het enige wat soms wel tegenvalt is dat je nogal ver van je teammaten respawnt als je gedood wordt. Dit is ongetwijfeld iets wat nog aangepast zal worden, maar al met al lijkt de co-op-modus een leuke toevoeging te zijn aan de game.
Dying Light komt uit op pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One. In februari 2015 kunnen we losgaan.