Call of Duty: Advanced Warfare - Multiplayer

De multiplayer van Call of Duty: Advanced Warfare is uit de doeken gedaan, maar kan hij overtuigen?

Call of Duty: Advanced Warfare

Eerder konden we al aan de slag met de singleplayer van Call of Duty: Advanced Warfare, maar op Gamescom was het de beurt aan de multiplayermodus. Want hoeveel toffe acteurs zoals Kevin Spacey er ook ingehuurd worden, als je Call of Duty speelt is dat toch echt hoofdzakelijk voor de multiplayer. Sledgehammer Games maakt dit keer voor het eerst hun eigen Call of Duty-game en heeft hier drie jaar ontwikkeltijd voor gekregen. Voor deze reeks is dat op z’n zachtst gezegd opvallend, normaal gesproken krijgen studio’s slechts twee jaar de tijd om een game in elkaar te knutselen.

Call of Duty: Advanced Warfare speelt zich ongeveer 40 jaar in de toekomst af en dat is goed te merken. Alle soldaten hebben een zogenoemd ‘exo-skeleton’, dat uiteraard is aan te passen. In de multiplayer kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om extra lang te kunnen sprinten, vijanden op te sporen door middel van een soort sonar of een anti-explosieven trofeesysteem in te schakelen. Daarnaast kan iedereen double jumpen, dodgen en meer van dat soort bewegingen die bijvoorbeeld ook al in Unreal Tournament zaten.

Call of Duty Advanced Warfare multiplayer

Uiteraard speelt het aanpassen van je loadout weer een enorme rol. Het ‘pick ten’-systeem uit Black Ops 2 maakt een terugkeer, met een kleine twist. Je krijgt nu niet de keuze uit tien punten, maar uit dertien punten. De reden hierachter is dat je er nu ook voor kunt kiezen om geen killstreaks in te stellen in ruil voor extra granaten, een extra perk of een andere optie. Voor het eerst kun je nu ook killstreaks aanpassen. Upgrade bijvoorbeeld je UAV om meer punten per kill te krijgen terwijl je killstreak actief is. Uiteraard heeft alles een trade-off: om een betere killstreak te krijgen moet je eerst meer punten halen.

Een andere nieuwe toevoeging zijn ‘supply drops’ en dan bedoelen we niet de care packages die al jaren in het spel zitten. Supply drops lijken erg sterk op de battlepacks uit Battlefield 4. Greg Reisdorf, lead multiplayer designer van Sledgehammer Games vertelde ons het idee hierachter. Normaal gesproken kun je emblems en calling cards eigenlijk alleen halen door (vaak lastige) challenges te halen. Op die manier krijgt de wat minder goede speler nooit de kans om zich te onderscheiden. In Call of Duty: Advanced Warfare krijg je via supply drops wapens en kleding om je speler er uit te laten zien zoals jij dat tof vindt. Zo kun je je eigen soldaat vormgeven: kies een helm, bril, shirt, exoskeleton en laarzen. Greg wilde nog niet verklappen of het verschijnen van supply drops gebaseerd is op tijd of punten.

Call of Duty Advanced Warfare multiplayer

Nog een nieuwe toevoeging in het spel zijn de aangepaste wapens. Je zal nog steeds per bepaald level een nieuw wapen unlocken, maar in supply drops kun je wapens vinden in verschillende niveaus van zeldzaamheid (listed, professional en elite). Deze zijn niet per definitie beter dan de standaard versie, maar ze geven je extra keuze. Zo kun je ervoor kiezen om een wapen te nemen met een iets betere rate of fire, in ruil voor iets minder schade per kogel. Overigens is het testen van wapens handiger dan ooit tevoren: met letterlijk één druk op de knop kun je tijdens het aanpassen van je classes je wapens uitproberen. Zonder te laden stap je in een virtuele ‘firing range’ en kun je meteen je scopes, damage en andere eigenschappen checken in meerdere opstellingen.

Eén van de belangrijkste onderdelen van een multiplayergame zijn natuurlijk de maps. Tijdens de hands-on waren er vier verschillende levels te spelen. Het is goed te merken dat de maps speciaal zijn gemaakt met de nieuwe mogelijkheden in het achterhoofd. Met name het hogere springen heeft een grote invloed op hoe de levels spelen: er zitten veel meer verticale elementen in de map. Ook zijn er nieuwe gametypes in het spel toegevoegd, zoals Uplink dat ons aan een gametype in Unreal Tournament deed denken: het doel is een soort bal op te pakken in het midden van de map en te scoren in het doel. Natuurlijk is er een twist: als je de bal draagt kun je niet schieten. Een strategie kan dus zijn om de bal steeds weg te gooien, dan kun je jezelf in ieder geval verdedigen, maar het nadeel is dan wel dat je minder snel bent. Het geeft in ieder geval weer erg spannende potjes en speelplezier blijft uiteindelijk het allerbelangrijkste.

We zullen er niet omheen draaien: uiteindelijk is het ‘gewoon’ weer een Call of Duty. You love it or hate it. De vele nieuwe toevoegingen van deze editie zullen ongetwijfeld weer veel mensen aanspreken en dat is ook niet onterecht. Advanced Warfare kan met recht de ‘next-gen’ Call of Duty genoemd worden. Call of Duty: Advanced Warfare komt op 4 november uit voor pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.