Sleeping Dogs

Gespeeld op Xbox 360. Ook beschikbaar op PlayStation 3 en pc.

Wat gebeurt er als een grote uitgever stopt met de productie van een open wereld misdaadspel en een andere grote uitgever neemt deze over? Dan krijg je Sleeping Dogs. Activision begon de productie van True Crime: Hong Kong in 2009, maar zette de ontwikkeling om verschillende redenen stop in 2011. Hierna nam Square Enix het stokje over en hernoemde het spel tot Sleeping Dogs. Op de E3 mocht ik gedeeltelijk bekijken wat de Japanse studio ervan heeft gemaakt.

In Sleeping Dogs speel je de rol van Wei Shen. Hij is een undercoveragent die is geïnfiltreerd in één van de beruchtste triades van Hong Kong, de Sun On Yee. Zijn opdracht is deze criminele bende van binnenuit op te rollen. Zoals bijna altijd gebeurt in undercoverpolitieverhalen worstelt Wei hevig met zijn ambt als politieagent aan de ene kant en de dingen die hij moet doen om het vertrouwen van de triade te verdienen aan de andere.

Zoals je mag verwachten van een setting met georganiseerde misdaad staat Sleeping Dogs bol van de actie. Wat wel opvalt is dat de makers deze actie heel gevarieerd hebben weten te maken. Er zijn man-tot-mangevechten, maar ook gevechten in en op voertuigen. Deze laatste variëren ook nog eens tussen onder andere auto’s, motoren en boten. Doordat Wei Shen martial arts-expert is gebruik je ook nog eens geregeld je handen of handwapens tijdens het gevecht.

 

De gevechten zien leuk om uit te voeren. Een grappige feature hierin is dat, wanneer je met je handen vecht, je bijna alles in de omgeving kunt gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld je tegenstanders vastgrijpen om ze daarna tegen een hek aan te werpen of ze in een vuilniscontainer te gooien. Ook bij de vuurgevechten zit een extraatje. De makers hebben dit vault shooting genoemd. Wanneer je je ergens achter verschuilt kun je door middel van vault shooting een soort slow-motionscene starten waarbij je in langzaam tempo je magazijn kunt leegschieten op de tegenstander terwijl je over je schuilplek heen springt. Dit geeft een bullet-timegevoel zoals dat bijvoorbeeld ook in de Max Payne-serie zit en het past goed in de setting die men heeft proberen neer te zetten.

 

Wat de ontwikkelaars ook goed hebben weten te doen is het creëren van de sfeer. De mensen bij Square Enix en ontwikkelstudio United Front hebben goed hun best gedaan om de drukke en met uithangborden volgehangen straten van Hong Kong zo waarheidsgetrouw mogelijk neer te zetten. De graphics zien er mooi uit, al zijn ze niet heel realistisch en hebben een ietwat cartoony uiterlijk. Dit zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de omgeving van Hong Kong met zijn vele uithangborden in verschillende kleuren. Overigens is dit wat mij betreft helemaal niet storend en speelt het, voor zover ik het mogen uitproberen, prima weg.

De gevechten zien er dan weer wel heel realistisch uit. Zoals ook in het echte leven zal Wei in een gevecht met meerdere mensen wat tijd nodig hebben om zich 180 graden om te kunnen draaien wanneer er een tegenstander in zijn rug gaat staan. Ook bij bijvoorbeeld de vuurgevechten waarbij je uit een auto hangt, zwiept je richtkruis even heen en weer als de auto een scherpe bocht maakt. Dit maakt wat mij betreft de gevechten een prima uitdaging aangezien je er echt wel je kop bij moet houden.

 

Zitten er dan helemaal geen nadelen aan Sleeping Dogs? Jawel. De achtervolgingen die ik heb ondergaan voelen erg scripted aan, iets wat ongetwijfeld nodig zal zijn binnen een verhaallijn, maar waar ik persoonlijk geen fan van ben. Wanneer je een mannetje achtervolgt door de straten van Hong Kong zul je hem echt pas inhalen op het punt dat je ook daadwerkelijk het gevecht met hem aan hoort te gaan. Zoals gezegd kan ik ergens wel begrijpen dat je een bepaalde mate van script nodig hebt binnen een verhaallijn, maar bij een open wereld die de makers bij Sleeping Dogs claimen vind ik het niet helemaal passen. Als ik dit bijvoorbeeld vergelijk met de achtervolgingen zoals deze verwerkt zitten in de Assassin’s Creed-serie, dan hebben de makers het daar een stuk beter verwerkt.

Al met al vind ik dat Square Enix met Sleeping Dogs tot dusverre een prima product heeft weten af te leveren. Het verhaal is leuk, de gameplay en met name de gevechten zijn gevarieerd en de omgeving en sfeer zijn goed neergezet. Ik kan me heel goed voorstellen dat de mensen bij Activision zich komende zomer nog eens achter de oren zullen krabben wanneer dit spel op de markt komt. Wanneer je graag in een open wereld speelt en houdt van een setting binnen de martial arts en de georganiseerde misdaad dan zul je Sleeping Dogs zeker willen kopen. Sleeping Dogs komt op 17 augustus uit op Xbox 360, PlayStation 3 en pc.