Eindelijk 'ons eigen zwarte gat' in beeld gebracht

De eerste afbeelding van het superzware zwarte gat van onze Melkweg, Sagittarius A*, is vrijgegeven door de Event Horizon Telescope.

Sagittarius A* is een superzwaar zwart gat dat op 27.000 lichtjaar afstand van de aarde in het centrum van onze melkweg ligt. Zijn massa is ongeveer 4 miljoen keer de massa van de zon.

De afbeelding laat een wazige oranje-geel-witte ring zien tegen een zwarte achtergrond. Op drie plekken is de ring dikker en witter van kleur. In het midden is het zwart: daar bevindt zich de zogeheten schaduw van het zwarte gat.

Volgens de onderzoekers vormt dit resultaat het overtuigende bewijs dat Sagittarius A* inderdaad een zwart gat is. Het resultaat is in zes artikelen beschreven en is donderdag gepubliceerd in een speciale uitgave van The Astrophysical Journal Letters.

Mogelijk helpen de afbeeldingen ook een natuurkundig vraagstuk oplossen. Decennialang al proberen natuurkundigen Einsteins algemene relativiteitstheorie (die de werkelijkheid op kosmische schaal beschrijft) te verenigen met de kwantummechanica, die de werkelijkheid op het kleinste niveau beschrijft.