Waardering voor stations stijgt door
Voor het zesde jaar op rij zijn reizigers weer meer tevreden over hun station. Dat blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor 2021, een onderzoek door I&O research in opdracht van NS en ProRail onder bijna 77.000 reizigers. Reizigers gaven stations vorig jaar een gemiddeld rapportcijfer van 7,31. In 2020 was dat 7,26 en in 2016 was dat nog 6,94. ProRail en NS doen dit onderzoek elk jaar om te weten hoe reizigers over de stations denken en waar er nog verbeteringen kunnen worden doorgevoerd.
Bekijk de scores per station in de Stationsbelevingsmonitor 2021
Het meest gewaardeerde station van Nederland lag vorig jaar in Noord-Holland. Station Overveen kreeg met een 8,2 het hoogste rapportcijfer van reizigers. Het monumentale stationsgebouw heeft een schilderachtige ligging verdiept tussen de bossen en wordt veel gebruikt door wandelaars die door de duinen naar het strand kunnen lopen. De top 3 wordt afgemaakt door Driebergen-Zeist en Valkenburg (allebei afgerond een 8,0). Station Rotterdam-Zuid kreeg van reizigers vorig jaar het laagste cijfer, een 5,8.
Groot compliment
“Elk jaar weten we weer een stap vooruit te zetten in de waardering van onze stations,” vertelt Anneke de Vries, binnen de Raad van Bestuur van NS verantwoordelijk voor de stations. “Een groot compliment voor alle collega’s en ondernemers op het station waarmee wij samenwerken om ook in een tijd met minder reizigers het station een betekenisvolle plek te laten zijn. Reizigers en omwonenden kunnen altijd bij ons terecht voor warme koffie, de snelle boodschappen, een schoon toilet en een comfortabele plek om op de trein te wachten. En veel Nederlanders hebben tijdens de pandemie ontdekt dat stations het ideale startpunt zijn van een mooie wandeling in de omgeving.”
Grootste stijger in één jaar: Arnhem Velperpoort
De grootste groei in waardering van reizigers was vorig jaar te zien bij Arnhem Velperpoort. In 2020 gaven reizigers dit station nog een 5,5. Vorig jaar is dat gestegen naar een 6,6. ProRail heeft de perrons verbreed en liften geïnstalleerd. Er zijn fietsenstallingen bijgekomen, het voorplein is opgeknapt en er is een nieuwe doorgang aan de zuidkant opgeleverd.
Grootste stijger in vijf jaar: Assen
Station Assen laat de grootste stijging zien in de afgelopen vijf jaar. In 2016 kreeg het station een 5,6 van reizigers. Afgelopen jaar was dat een 7,6. In 2020 is een compleet nieuw stationsgebouw opgeleverd, met nieuwe liften, bredere trappen, een nieuwe fietsenstalling en een ingang aan de oostkant. Het station is afgelopen jaar beloond met de publieksprijs Beste Gebouw van 2021 door de Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus.
Elk jaar verbeteren en verbouwen
“Stations zijn het visitekaartje van het spoornet. Vierhonderd hebben we ervan in Nederland. Elk jaar verbeteren en verbouwen we er een aantal en wat nou zo mooi is om te zien, is dat reizigers dat ook waarderen”, vertelt Ans Rietstra, Chief Operational Officer bij ProRail. “Zo kunnen reizigers zich voor dit en volgend jaar verheugen als ze geregeld komen op stations als Gouda, Roermond, Delft Campus, Almere en Venlo. Op die stations zijn we aan het verbouwen en willen we dit jaar nog afhebben.”
Rotterdam en Utrecht Centraal in top 10
Van de grote stations staan Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal allebei in de top 10. Rotterdam Centraal is op plek vier geëindigd (2021: 8,0, 2020: 7,8) en Utrecht Centraal staat op plek negen (2021: 7,9, 2020: 7,7).
Onderzoek
Het onderzoek heeft plaatsgevonden door reizigers op het perron te vragen naar hun mening over dat specifieke station. Doordat we door coronamaatregelen minder reizigers vervoeren, waren er op sommige kleine stations onvoldoende reizigers om te bevragen. Voor deze stations heeft afgelopen jaar daarom geen meting plaatsgevonden. Dat gold ook voor station Klimmen-Ransdaal dat vorig jaar nog als best gewaardeerd uit het onderzoek kwam.
Je kan niet eens door een station heen lopen omdat je niet uit kan checken want de tijd tussen in en uitchecken is te kort.
Zo'n 14 jaar terug ofzo waren die poorten er niet en zagen de stations er veel beter uit. Kon je nog door het station heen lopen en eventueel langs de winkels of cafetjes.
Eerste gedachte die ik had: Stockholm syndroom.
Wat een spuuglelijk gedrocht.
Die ongure hang-types zijn mede door die poortjes weg
Ik durf wel te zeggen dat het weg krijgen van die types (en overlast, afval, graffiti) het grootste aandeel is in de stijging van de waardering
Ik vind het in/uitchecken ook ideaal, geen gekloot meer met losse kaartjes kopen bij een rij automaten.
Aan de ene kant is het in/uitchecken (ook voor abo houders) een redelijk privacy-issue, maar aan de andere kant geeft het ProRail echt veel data over hoeveel reizigers er nu werkelijk zijn, zodat ze beter kunnen bijsturen waar meer capaciteit nodig is, in plaats van op basis van klachten of "ik heb gehoord dat het daar druk is". Meten = weten.
bijna alle treinen zijn leeg. welke mafklapper gaat er nou 1.5 uur met een mondkapje op in de trein zitten.
persoonlijk vind ik de nederlandse stations een schande..
ik weet niet meer hoeveel miljard de complete renovatie van station delft gekost heeft
maar dat was zo enorm bedrag.. en kan me niet voorstellen dat het oude station kapot was of zo.
had voor dat geld die trein kaartjes iets goedkoper gemaakt.
of wat extra personeel aangenomen.. dat niet iedere zwart zwart rijder meteen een gevaar kan vormen voor de rest
van de reizigers.
Waarom zou je niet met de trein reizen? Ik gebruik de trein eigenlijk alleen om vanuit het Noorden naar Schiphol te gaan (veel fijner en goedkoper dan met de auto) en ben er hartstikke tevreden om.
Zelden vertraging of eens een minuutje, nou boeiend.
En dat mondkapje? Lekker boeiend zeg. Altijd dat gejank om even een mondkapje op moeten doen
Stel je aan.
Nederlandse stations zien er gewoon echt prima uit. Zijn vaak prima opgebouwd en overzichtelijk. Veel beter dan wat je vaak in het buitenland aantreft.
De echt landelijke stations zijn dan wel weer prut.
Ben het er wel mee eens dat de kaartprijs omlaag kan, sowieso van openbaar vervoer.
Vergelijk je de prijzen van Nederland met welk willekeurig land dan is Nederland bij wijze van een 10-voud van de prijzen in het buitenland. Echt absurd hoe duur het OV hier is.
Sure, een enkel station is het wel eens handig om door heen te kunnen om bij de andere kant te komen. Verder totaal niet relevant. Die winkels en dergelijke heb je overal.
Het is veel fijner dat het afgesloten is.
voor mij hoeven ze niet voor enkel ritjes naar schiphol de stations leuk en overzichtelijk te maken.
liever leggen ze overal 2 extra banen asfalt en geen vrachtwagens meer op de linker baan.
en als mondkapjes allemaal niet zoon probleem zijn is het ook geen probleem als ik er geen een draag
uiteraard wel voor fijn stof maar niet voor cojona
de meeste mensen die echt gebruik maken van het ov zijn toch studenten en een paar mensen die het ov gebruiken om naar hun werk te gaan.. en voor hun hoeft een station niet overzichtelijk te zijn..
hun maken meestal iedere dag het zelfde ritje.. en dan weet je het na 2 dagen wel hoe het zit.
en het hoeft al helemaal geen miljoenen/miljarden te kosten.. en de trein kaartjes niet te betalen.
ik vind al die miljarden in stations gebouwen.. die 40 jaar later weer gesloopt worden zodat er
weer een wethouder kan scoren met de bouw van een nieuw station
weg gegooid geld.
h
Daarnaast staat zo'n station waarschijnlijk voor een flink bedrag in de boeken, dus in een andere vorm staat het geld nog op je balans. Extra personeel aannemen kost alleen geld en levert verder weinig op.
Er lopen trouwens nog steeds een hoop mafkezen rond met korte lontjes, lange tenen en/of een drugsprobleem, daar rondom het station en de aangrenzende straten. En er wordt ook nauwelijks Nederlands meer gesproken, dat is toch ook wel een factor van betekenis in die contreien.
Tonnen staal buiten de spits laten rondrijden met tien mensen erin is zeker niet ecologisch. Ze kunnen wel lekker cijfers manipuleren door groene stroom toe te rekenen aan de trein, maar dat is allen voor de bühne. Daar wordt een trein niet zuiniger van.
Als we dan ook nog eens alle auto's ombouwen naar cng aardgas, is ons vervoer in een paar jaar super schoon.
Oh voor mij hoeven de stations ook niet heel mooi te zijn, maar goed mooi meegenomen en als ze maar overzichtelijk zijn.
Mondkapjes zijn geen probleem, wel als jij het niet doet. Want dan ben je een risico voor iedereen.
Voor die keren dat je in de trein zit niet aanstellen.
Nog meer asfalt? Nou nee bedankt!
Zeker in het Westen ligt er al meer dan genoeg.
Je kunt stations ook geen lelijke zooi houden en totaal geen aandacht aan gaan besteden. En een goed station bouwen kost al gauw vele miljoenen. Hoeft niet overdreven natuurlijk, vooral functioneel.
Maar doen ze dat niet dan gaan alle reizigers toch weer zeuren.
maar ik vind het gewoon dom dat een goed functioneel overzichtelijk station als utrecht en delft
voor astronomische bedragen gerenoveerd worden.
maar dat een treinkaartje eindhoven amsterdam duurder is als de diesel voor me auto.
om er dan nog maar over te zwijgen hoeveel goedkoper een auto is als je 1 of meer personen mee gaat nemen.
geld stroomt in dit land altijd de verkeerde kant op als je het mij vraagt.
Voor een eerlijk beeld.
Overigens ben ik het er wel mee eens dat de situatie voor tien jaar terug nog vele, vele malen erger was, en dat er de laatste jaren inderdaad een hoop is verbeterd.
Geweldig station
Nachttrein pakken om te stappen.
Gelukkig is het allemaal beter geworden: NS zoekt nog planners voor treinen zodat planners op vakantie kunnen. Of treinen rijden niet omdat planners anders niet op vakantie kunnen.
Omgeving Gelderland...
Treinen vallen uit vanwege geen planners en dan zeggen dat treinreizen leuk is.
NS krab achter je oren..
Zet de boel op de rails..
20 jaar gelden was de NS op alle vlakken beter. Genoeg treinen, hapjes en dranken in de trein. Beschut op stations.
En nu ben je blij als je tegen godsvermogen kan instappen.
Prima hoor..
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken