'Bol.com jaagt buitenlandse klanten weg'
Sinds enkele weken moeten klanten die in het buitenland wonen bij het inloggen aangeven dat ze geen robot zijn. Daarna wordt het de klant behoorlijk lastig gemaakt: ze moeten één of meerdere captcha codes invoeren bij bijvoorbeeld het invoeren van een cadeaubon. Een van de klanten die wij spraken moest tijdens dit proces tot wel 7 keer een captcha invoeren, wat volgens de webwinkel komt omdat ze de accounts van hun klanten willen beschermen.
De klant die met FOK! sprak: “Dat er om mijn wachtwoord en inlogcode gevraagd wordt is geen probleem. Maar het is wel een probleem dat ik ondanks dat ik ingelogd ben over heel de site captcha-meldingen krijg waardoor de website niet meer te gebruiken is. En dat heeft verder niets te maken met de bescherming van mijn account.”
(tekst gaat onder de foto verder)
'Bol.com jaagt buitenlandse klanten weg' (Foto: FOK)
De klantenservice van bol.com geeft in de mailwisseling met de klant aan dat ze er niets aan kunnen doen dat bestellen in het buitenland lastiger is dan in Nederland. Dit zou er mee te maken hebben dat ze de captcha codes niet uit kunnen zetten. De captcha’s zouden zijn ingevoerd om het hackers en andere mensen met onjuiste bedoelingen moeilijker te maken om accounts te misbruiken.
Daarnaast geeft de medewerker aan dat het de klant natuurlijk vrij staat “om niet meer bij bol.com te bestellen als klanten het verifiëren storend vinden”. Bol.com lijkt zich dus weinig tot niets aan te trekken van trouwe klanten in het buitenland, die hierdoor niet langer bij de webwinkel willen bestellen : “De banken waar ik zaken mee doe, ASN Bank en ING, hebben minder beveiliging voor mensen vanuit het buitenland dan bol.com, dus ik ga binnenkort heel mijn tegoed opmaken en dan hef ik m'n account op.”
FOK! heeft bol.com om een toelichting gevraagd, maar deze tot op heden nog niet mogen ontvangen.
'Bol.com jaagt buitenlandse klanten weg' (Foto: FOK)