World of Warcraft Legacy-server Nostalrius keert terug
Voor de aanvang van Blizzcon maakte Blizzard al bekend geen aankondigingen te maken over legacy-servers voor World of Warcraft. Voor aanvang maakte het team van Nostalrius ook al bekend dan actie te ondernemen. Dat is ondertussen gedaan.
Het team van Nostalrius gaat de core- en player databases overdragen aan een andere private server, Elysium. Dit betekent dat Nostalrius precies terugkeert in de staat waarin het offline werd gehaald. Het duurt nog even voor de overdracht voltooid is en het geheel weer online komt, maar dat is slechts een kwestie van tijd.
Of het een slimme zet is valt nog te betwisten. Blizzard heeft ten slotte niet voor niets Nostalrius al eens offline gehaald en met deze stap zou het wel eens kunnen zijn dat alle goodwill bij Blizzard verdwijnt. Of en hoe Blizzard actie gaat ondernemen is nog afwachten.
Echt stom van Blizzard dat ze hier niks mee doen. Ze krijgen de kans om een hoop oud-klanten terug te winnen zo in hun schoot geworpen.
Is/was Nostalrius een illegale private server oid?
Dat dus
Vanilla zal een tijdje leuk zijn tot al je classes aan de levelcap zitten en je de dungeons voor de miljoenste keer gespeeld hebt.
Alle WoW-private servers per zijn definitie illegaal.
Teruggaan lijkt me echter helemaal niks. Het toffe van vanilla was dat het extreem populair was en je op een server zat vol met mensen die geen idee hadden wat ze aan het doen waren. Samen de wereld ontdekken, andere mensen van je faction helpen die aan werden gevallen door Horde/Alliance (toen world PvP nog echt leefde) etc.
Seto is zo ene baas he
Fair enoughEens, ik kan inderdaad wel het een en ander roepen uit aannames, maar heb het spel nooit gespeeld en ben totaal niet bekend met de community.EDIT: ... tijd voor een ander stopwoordje
Dat heeft blizzard slechts ten dele meegenomen naar Legion en volgens mij zijn ze daar ook mee bezig dat weer te verbeteren.
Blizzard is echt niet dom, als ze er voordeel uit zouden kunnen halen waren die legacy servers er al lang geweest.
Het waren overigens 100k accounts, niet 100k verschillende, actieve spelers. Zo heeft WoW zelf meer dan 100M accounts. Beetje meer dus...
Nee, die Nossers mogen lekker op hun illegale server spelen in een uithoekje van het internet, zodat ze de rest van de WoW spelers niet lastig vallen. Gezeur de hele tijd.
Ik speel ook sinds Classic en dat was een geweldige tijd, maar niet omdat het spel zoveel beter was, maar omdat alles en iedereen nieuw was. Je werd niet afgefakkeld als je in trade vroeg waar Mankrik's wife was, of uit een groep gegooid omdat je als hunter strength gear aan had, of in een guild verplicht dag en nacht te farmen, omdat je anders achter zou lopen. Alles was simpeler, relaxter, vriendelijker. En toen leerden mensen het spel, ontdekten wat er te doen was (ik wist pas na meer dan een half jaar dat raids bestonden), hoe je het meest efficient kon spelen, wat de beste rotatie was, de beste talenten, BiS gear, etc. Dat zorgde voor een scheiding tussen mensen die daar niet zo veel om gaven en de 'elite' (arbitraire term, weet zo even geen betere) en dat leidde uiteindelijk tot de community van nu. De top die geen geduld meer heeft voor de fouten en onwetendheid van de mensen eronder, en geen begrip heeft voor mensen die het spel niet zo serieus nemen, en de andersom de 'casuals' die niet snappen waarom sommige zaken onbereikbaar voor ze gemaakt worden (mythic only dungeons bv).
Nost lost dat niet op, maar Nost trekt alleen dezelfde soort mensen aan, dus dan heb je geen last van die scheiding.
Blizzard wil geen legacy servers omdat, waar dat voor private servers niet hoeft, blizzard graag een bepaalde kwaliteitsgarantie wil leveren. dat betekend dat ze minstens dedicated GMs en een team voor bugfixing moeten hebben. dat kost geld, de servers kosten geld, en ze moeten dus een behoorlijk aantal spelers hebben dat trouw is om dat te bekostigen, en zelfs dan leveren ze 15 jaar oude content en vinden mensen wel iets om over te zeuren. Voor private servers kunnen de GM rollen door spelers zelf worden vertolkt en kunnen hobbyisten de bugfixes doen, bovendien zullen mensen minder zeuren over de kwaliteit omdat je er van kunt uitgaan dat die lager zal liggen.
Blizzard lijkt in principe geen probleem te hebben met het bestaan van die private servers omdat de doelgroep anders is. Echter is het trademark-recht zodanig ingesteld dat als jij je trademark niet verdedigt: (lees: dreigt met aanklachten, en daadwerkelijk private servers aanklagen) dan raak jij je trademark kwijt. Het is voor blizzard onacceptabel hun trademark kwijt te raken dus ze moeten aanklagen en hun TM beschermen, of ze dat nu leuk vinden of niet.
Ik blijf erbij dat wanneer er voor Blizzard iets te winnen viel die legacy servers er al lang waren.
Voor Nostalrius is het "makkelijk" die ploffen een server neer met een bepaald patch level, zorgen dat alles relatief goed werkt, leveren een compatible client versie en zijn "klaar" (even makkelijk gezegd, uiteraard is het voor hun ook lastig geweest alles werkend te krijgen).
Blizzard zal wanneer ze Legacy gaan aanbieden echter veel verder moeten gaan, de servers zullen "perfect" moeten draaien, exact zoals Vanilla ook werkte (incl alles 100% correct werkend qua boss scripting, exploits tegengaan e.d), daarnaast de vraag welk patch level ga je draaien, iemand die Warrior wil spelen zal patch X willen, want Warrior OP die patch, iemand die lock wil spelen wil graag patch Y want Lock OP in die patch, of ga je bijv, het originele patch schema aanhouden, of kies je voor de laatste Pre TBC patch. Verder zullen ze de oude client moeten integreren in de Battle.net App en ervoor moeten zorgen dat alle Battle.net functies qua friendslist e.d. nog werken (de Vanilla variant werkt bijv. niet met de nieuwe variant).
En dan is het er ook nog het financiële aspect, hoeveel van deze spelers die graag Legacy willen zijn ook bereid om er een sub voor te betalen. Want zo'n server gaat niet draaien zonder apart team van dev's, GM's en andere support staff en er zal ook gewoon geld aan verdiend moeten worden. Nu heeft Nostalrius geloof ik een userbase van 100.000 users, en was er een petitie getekend door 200.000 users geloof ik die graag legacy servers zouden willen hebben (al valt natuurlijk de betrouwbaarheid van zo'n petitie te betwijfelen, ik ken bijv, 1 persoon die zelf minimaal 50 mail adressen heeft aangemaakt op zijn prive domein om 50+ keer te kunnen voten), maar daar wordt met geen woord gerept over een sub fee en de bereidbaarheid tot het betalen ervan en ik zie nog niet zo snel iedereen die nu op een gepirate server gratis kan spelen overstappen op een betaalde optie.
Het is leuk en aardig dat Nostalrius graag Legacy servers wil, en het is leuk dat Blizzard er over nadenkt, maar het is gewoon niet logisch om te verwachten van Nostalrius dat Blizzard 4 maand na het gezamelijke overleg al in staat is om hier inhoudelijke aankondigingen over te doen, daar zal toch echt een flink langere periode overheen gaan.
Waarom zouden ze niet mogen optreden tegen inbreuk op hun IP's, sterker nog dit zijn ze verplicht om te doen om zo de rechten op hun IP niet te verliezen onder bepaalde wetgeving in bijv. Amerika. En verplicht om met alternatieven te moeten komen zijn ze al helemaal niet. Blizzard heeft alle recht om als ze het willen hier te proberen juridisch wat aan te doen (wat mogelijk niet makkelijk gaan zijn).
[ Bericht gewijzigd door Dennism op maandag 7 november 2016 @ 12:33 ]
Heeft Blizzard niet een week geleden of iets in die richting nog gereageerd dat ze er nog steeds mee bezig zijn, maar dat er op Blizzcon geen inhoudelijke bekendmakingen gedaan zouden worden? Staat mij iig iets van bij. Waarna Nostalrius direct weer "druk op de ketel" gezet heeft door nu aan te kondigen weer live te gaan. Iets wat mij als Nostalrius echt wil dat Blizzard hier serieus mee doorgaan niet slim lijkt, want chantage lijkt mij nu niet het beste middel om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Maargoed dat is mijn mening.
Ik hoop dat ze bovenstaande snappen en zelf een legacy server opzetten zodat we van het gelazer af zijn.
Overigens doet Blizzard verder eigenlijk zelden wat tegen private servers. Je hoeft je server maar in een land te zetten die het juridisch wat lastiger maakt voor Blizzard en ze geven al op. Terwijl de meeste van die servers de tent zouden sluiten bij de eerste cease and desist. Ik heb buiten Nostalrius om eigenlijk alleen meegemaakt dat servers gesloten werden wanneer deze teveel 'donaties' binnen haalden.
In a sky of a million stars
Blizzard zal ook echt geen licentie gaan verstekken aan een individu (bijv. een Nostalrius admin), maar enkel aan een bedrijf, vandaar dat Nostalrius feitelijk dan een bedrijf zal moeten zijn. Verder als je een licentie hebt op een bepaald IP dan zullen klanten verwachten dat jij dezelfde kwaliteit levert als andere content van dat zelfde IP. Je praat dan ook niet meer direct over een private server, maar gewoon over een product in licentie waar een gebruiker bepaalde verwachtingen aan hangt (misschien niet iedere gebruiker, maar als klaasje leest op PU.nl of whatever dat Nostalrius een licentie partner is geworden van Blizzard die WoW Vanilla gaat aanbieden, dan verwacht Klaasje dat hij exact WoW Vanilla kan spelen zoals hij 10 jaar geleden kon, dus met support e.d
Voor zover ik weet moet Blizzard iig onder Amerikaanse wetgeving bij inbreuk C&D brieven sturen om het IP te verdedigen, omdat je het anders kwijt kan raken omdat je niet aantoonbaar actie onderneemt. Dat ze in veel gevallen niet meer doen kan goed, ik kan me ook goed bedenken dat Blizzard het niet erg vind wanneer iemand een private server host, waar niet veel mensen van weten en misschien een paar 1000 man spelen.
Het zal inderdaad anders worden wanneer er een partij geld voor krijgt of wil krijgen, dan wordt het een commercieel aanbod en ik kan me goed indenken dat Blizzard dat niet wil zonder licentie. Mogelijk dat dit bij Nostalrius inderdaad door de donaties zo gegaan is, ik heb geruchten gehoord dat Nostalrius ook bijv. via hun forum en private message systeem geprobeerd heeft om grote aantallen donaties binnen te halen, of dit waar is geen idee.
Hoe kan je een hardcore kliek als dit negeren als bedrijf? Zijn ze echt zo blind?
Ik denk dat ik redelijk conservatief ben als ik een miljoen euro/dollar zeg.
(Vooral salaris van de programmeurs die de netwerkcode moeten herschrijven, de integratie moeten doen met het moderne battlenet etc. Er zullen ook ladingen bugfixes gedaan moeten worden die in latere patches zaten, en iemand moet uit gaan zoeken welke wel en welke niet, dus ook veel tijd voor game developers, management etc.)
Die paar duizend mensen die ze dan extra binnenkrijgen als klant zullen dat geld echt niet op gaan brengen.
Een infra opzetten voor Legacy content samen met geschikt maken van de oude content voor Battle.net zoals die infra nu staat gaan ook niet gratis zijn, verwacht minimaal een miljoen (mogelijk veel meer) aan initiële kosten en dan ook nog een flink bedrag aan maandelijkse operationele kosten. Echt super winstgevend gaat zo'n project echt niet worden tenzij er veel meer dan 100.000 man maandelijks voor willen betalen. Als Blizzard 100% zeker wist dat ze hiermee een paar miljoen betalende klanten konden terug halen zonder te kannibaliseren op hun eigen product hadden ze dit allang gedaan.
Vergelijken met Nostalrius is gewoon erg lastig omdat die geen staff hebben die maandelijks betaald moeten worden maar dit vrijwillig doen. Enkel wat hosting / hardware kosten en dan zijn ze klaar, ook hoeven ze geen bepaalde kwaliteit te garanderen en te leveren en ervoor te zorgen dat het product compatible is en correct integreert met een volledig nieuwe infra structuur zoals Blizzard die heeft.
M.B.T. tot de integratie voor Battle.net eruit laten, heel Blizzard draait op Battle.net, dit is juist een van hun selling points. Communicatie met al je vrienden over alle games en buiten games e.d. Dat gaan ze echt niet doen.
Dat er wat gamers vastgeroest zijn is natuurlijk zeker, ik zelf zou Vanilla WoW ook wel weer eens willen spelen, al weet ik niet hoelang ik het vol zou houden zonder frustratie, daar ik toch wel een boel zou gaan missen van de huidige QoL features en gamesystemen. Dat WoW verneukt is zou ik ook zeker niet willen stellen, dat het een ander spel is zeker, maar bepaalde zaken waar ik me voor interesseer zitten nu wel op een dusdanig hoog niveau (raids vooral en timed dungeons) dat ik echt niet zeker zou weten of ik simpele zaken als MC, Ony en BWL nog zou willen runnen tot in den treurigheid Misschien dat Vanilla Naxx nog een challenge zal zijn, maar ook dat betwijfel ik als ik zie hoeveel beter de spelers van nu zijn (incl mijzelf) vergeleken met hoe goed ik toen was in bijv, het omgaan met Complexe Mechanics.
Zo'n door spelers beheerde server zal de nodige bugs hebben, grafisch ziet het er niet uit, security is niet up to date, gm's hoeven niet dezelfde regels te bewaken etc..
Het probleem is dat spelers wel denken dat het Blizzard is die verantwoordelijk is, de negatieve publiciteit zal dus voor rekening komen van Blizzard.
Technisch is het allemaal nog best lastig ook. Pure rocketscience is een stuk minder complex.
Persoonlijk vind ik het een rare manier van werken van die mensen van nostalrius. Ze pakken gewoon een product van iemand anders en gaan dat zelf op hun manier uitbrengen. Dan vinden ze het nog raar ook dat de eigenaar dat niet leuk vind?
De moeilijkheidsgraad is juist vele malen lager op dit moment. Misschien is dat in endgame content iets anders, maar 40 man raids runnen of 20 man raids runnen is ook een heel groot verschil. PVP wise is de game nu helemaal een joke... het kan gewoon eeuwig "draw" blijven in de arena als je een goeie healer hebt.
Om nog maar te zwijgen over de talent tree's.
Verder, niks tegen in te brengen, je hebt gelijk wat betreft de punten. Maar als je dan toch geen vanilla servers wil neerzetten als blizzard, maak er dan een open source project van en geef die IP voor WoW vanilla op? Juridisch ben ik niet zo goed onderlegd, dit zal vast ook weer de nodige haken en ogen met zich meebrengen, zeker in USA. Maargoed, is er dan helemaal geen manier om vanilla beschikbaar te stellen voor mensen?
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken