Stichting claimt miljoenen bij importeur Pon
De Stichting VolkswagenAudiclaim gaat Pon, de Nederlandse importeur van Volkswagen (VW), aansprakelijk stellen voor de verwachte waardevermindering van auto's die zijn betrokken bij het dieselschandaal. De organisatie eist dat Pon binnen vijf dagen met een voorschot van 5 miljoen euro over de brug komt, anders legt de stichting beslag op onder meer auto's van de importeur.
In ons land moeten 160.000 wagens van VW terug naar de garage voor een update van de software. Jurist Pieter Lijesen van VolkswagenAudiclaim schat dat de betreffende autobezitters tussen de 3000 en 7000 euro schade lijden. De totale claim bedraagt mogelijk dus meer dan een miljard euro.
De reden dat de organisatie in eerste instantie Pon aansprakelijk stelt en niet Volkswagen zelf, is dat de zaak dan volgens Nederlands recht kan worden afgehandeld.
Lijesen is in Nederland vooral bekend als de man achter collectieve claimprocedures namens gedupeerden van woekerpolissen en complexe financiële producten als renteswaps. Eerder deze week kondigde hij ook al aan massaclaims te gaan indienen wegens problemen met zuigers in auto's van Volkswagen. Die zaak staat los van het dieselschandaal dat ongeveer twee weken terug aan het licht kwam.
Stichting claimt miljoenen bij importeur Pon (Foto: ANP)
No excuse
'Til the end
Been living to win, Been living to win
En een voorschot van 5 miljoen met een mogelijke claim van 1 miljard. Dan kan Pon meteen faillissement aanvragen, die maakte vorige jaar 50 miljoen winst op een omzet van 6 miljard... 1/6 van de omzet claimen gaat die firma dan nooit overleven.
Blessed are the weird people (poets, misfits, writers, mystics, painters, troubadours) for they teach us to see the world through different eyes
De sensor geeft gewoon een afwijkende waarde aan.
Waar zijn de feiten? Het enige wat ik tot nu toe gelezen heb is dat het gaat om de uitstoot van stikstof die in de USA niet behaald kunnen worden met de turbo op de normale stand en daardoor wordt tijdens een testcyclus de turbo druk verlaagd.
Ik heb nog niets gehoord dat dit in de EU ook niet aan de hand zou zijn (nox uitstoot problemen).
Vergeet ook niet dat de uitstoot normen mbt stikstof in de usa heel anders zijn dan hier;
"The 50-state light-duty vehicle limit for emissions of nitrogen oxides is 0.07 grams per mile. In Western Europe, the limit is 0.29. "
http://www.popularmechanics.com/cars/a4567/4330313/
Wat valt er te claimen hier dan? Zonder "gesjoemel" haalt de VW diesel hier prima de normen. Alleen in de USA niet.
Mijn 1.6TDI leasegebakje doet het overigens uitstekend met z'n 110 sjoemel-pkjes. Of zijn die wel echt?
Dit klinkt gewoon als chantage
Blessed are the weird people (poets, misfits, writers, mystics, painters, troubadours) for they teach us to see the world through different eyes
Kom op zeg, waarom zou straks een 2e hands VW nou minder waard zijn? Software wordt aangepast en dan is de hele boel of geknepen, wat niet aannemelijk is, of het verbruik gaat van 1:18 naar 1:17,5. He he, waar heb je het dan over bij een 2.0 diesel.
Iets anders is natuurlijk het in een markt willen stappen waar de gedachte dat diesels vies zijn, weggenomen moet worden door te sjoemelen. Dan kun je die markt voorlopig met de huidige techniek gewoon afschrijven want je krijgt er geen poot meer aan de grond.
Zal wel een of ander advocatenbureau achter zitten.
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
De importeur heeft beloofd een auto te leveren die aan bepaalde voorwaarden voldoet. Dat is vastgelegd in het koop contract. De importeur heeft dat echter niet geleverd; de auto voldoet niet aan al die voorwaarden. De importeur moet nu dus zorgen dat de auto voldoet. Dat kan niet omdat de motor gewoon niet kan voldoen aan al die voorwaarden. De koper heeft nu in principe de keuze om de auto terug te geven en het volledige aankoop bedrag terug te krijgen (de koop wordt daarmee ongedaan gemaakt), de auto te laten herstellen (wat niet mogelijk is) of de importeur een aanbod te laten doen om een tegenprestatie te leveren voor het niet geleverde.
De reden waarom er dus bij PON aangeklopt is: Daarmee heeft de koper een contract, niet met de fabrikant. PON kan die alles wel weer op Volkswagen verhalen vanwege de wet op ketenaansprakelijkheid.
Eigenlijk gewoon een goede auto, prima verbruik voor een benzine ook, 1:17.
Maar dus wel saai..
Als je écht wat wilt wat goed in elkaar steekt en toch bepaalde emotie heeft dan kom je bij duurdere merken uit als BMW, Volvo of Mercedes..
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
Misschien dat men straks kan kiezen: updaten met behoud belastingvoordeel, maar wel een lamme auto. Of niet updaten, maar fiscaal het volle pond betalen.
1. de auto gaat minder presteren zodat ze wel aan de metingen en normen voldoen
2. de auto blijft hetzelfde rijden maar de metingen zullen vervuilender uitpakken
Als eigenaar van een VW lijkt me optie 1 niet echt wat, dan maar optie 2. Met kans op hogere wegenbelasting, bijtelling enz.
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
hm, dan zitten ze aan het goede adres.
Maar ik vind niet dat een stichting zomaar zo'n claim met beslaglegging kan eisen. Dat hoort via de rechter te lopen vind ik.
Maar afijn; dit loopt ook via de rechter. Als de rechter denkt dat dit een redelijke kans van slagen heeft kan hij in een flitsprocedure een tijdelijke voorziening neerleggen. Daarmee worden de tegoeden van PON bevroren om te voorkomen dat ze weg gesluisd worden zodat ze niet kunnen betalen.
Het gaat hier om bedragen die hoog genoeg zijn om PON failliet te laten gaan. Als PON nu het geld weg sluisd krijgen de eisers helemaal niets, dat wordt door deze beslaglegging voorkomen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken