Brandbare batterijen aan boord van vermiste Boeing
De vermiste vlucht MH370 van Malaysian Airlines had hoog ontvlambare lithiumbatterijen aan boord. Dat bekende de CEO van Malaysian Airlines vier dagen nadat hij dat ontkende en bijna twee weken nadat het vliegtuig vermist werd. Lithiumbatterijen hebben de laatste 20 jaar al voor tientallen luchtvaartincidenten gezorgd.
Zijn bekentenis deed de speculatie herleven dat wellicht een brand aan boord de oorzaak van de ramp is. Billie Vincent, ex-hoofd veiligheid van de U.S. Federal Aviation Administration en getuige-deskundige in de Lockerbie-zaak, stelde al eerder dat een brand in de bagageruimte waarschijnlijk de beide communicatiesystemen vernielde en de cabine met rook en giftige dampen vulde.
"In tegenstelling tot de beschuldigingen dat ze kapers waren, hebben de piloten heldhaftig geprobeerd het vliegtuig en de passagiers te redden toen deze catastrofe hen trof," aldus Vincent. Het vuur kon volgens hem maar op drie manieren ontstaan: door een kortsluiting, door brandbare stoffen in de bagageruimte of door een kleine bom die het vliegtuig niet volledig op kon blazen.
Dat laatste scenario leek hem onwaarschijnlijk omdat niemand de aanslag opeiste. De autoriteiten beweerden dat het onklaar raken van de systemen het bewijs was van een opzettelijke handeling, maar volgens Vincent is het uitschakelen een dermate gecompliceerd proces dat het ver boven de opleiding van boordpersoneel uitstijgt.
De rook en verwarring verklaren volgens hem ook waarom de Boeing klom naar 45.000 voet en vervolgens onregelmatig terugviel naar 23.000 voet. Toen de piloten zich realiseerden wat er aan de hand was, hebben zij waarschijnlijk in een ultieme reddingspoging de vlucht afgebogen in de richting van een Maleisische eilandengroep, hetgeen de plotse koerswijziging zou kunnen verklaren.
"Ik schat in dat de crew onder afgrijselijke omstandigheden het vliegtuig probeerde bij te sturen, met zo veel rook in de cockpit dat de instrumenten nauwelijks zichtbaar waren," stelt de voormalig luchtverkeersleider. Hij zei verder weinig geloof te hechten aan berichten dat de vlucht afboog naar het westen, 12 minuten voor de co-piloot als laatste bericht 'goedenacht' wenste. Een dergelijke beweging zou namelijk van de grond af moeten zijn waargenomen omdat de veiligheidssystemen toen nog functioneerden.
Billie Vincent meent dat de Maleisische regering onder druk van de pers en van China, te snel met conlcusies naar buiten kwam die ze later weer moesten herroepen.
De getuigenis van Vincent zorgde in de Lockerbie-zaak dat de families van de slachtoffers de luchtvaartmaatschappij Pan Am succesvol konden vervolgen en een schadevergoeding van $500 miljoen uitgekeerd kregen.