Patiënt ingezet bij aanpak tandartsfraude

Zorgverzekeraars VGZ en Achmea gaan patiënten benaderen om declaratiefraude onder tandartsen op te sporen en ervoor te waarschuwen. Het is voor het eerst dat dat gebeurt, schrijft NRC Handelsblad zaterdag. Het gaat voorlopig om een proef.

Volgende week gaat VGZ alle elfhonderd patiënten van twee praktijken een brief sturen waarin staat dat hun tandarts een bovengemiddeld aantal behandelingen per verzekerde declareert. Ook wordt uitgelegd dat dit de patiënt geld kan kosten, omdat het budget voor tandartskosten bij onnodig hoge declaraties sneller opraakt, waardoor patiënten mogelijk meer moeten bijbetalen. Achmea gaat tweehonderd patiënten aanschrijven.

Volgens de verzekeraars declareren tandartsen soms wel het drievoudige van wat hun collega's declareren. Zo declareert een van de praktijken waarvan Achmea de patiënten gaat aanschrijven achthonderd procent meer uitgebreide gebitsreinigingen dan gemiddeld. Bij beide verzekeraars wordt jaarlijks voor tonnen onterecht gedeclareerd door tandartsen.

De verzekeraars schakelen de hulp van patiënten in omdat declaratiefraude moeilijk op te sporen is. Patiënten weten wel wat de tandarts deed, maar snappen de rekening niet altijd. Verzekeraars snappen de rekeningen wel, maar weten niet of een behandeling wel echt heeft plaatsgevonden. De verzekeraars roepen patiënten op hun rekeningen goed te bekijken en aan de bel te trekken als er iets niet klopt.