Farmabedrijf misbruikt zieke jongen

Of 'big pharma' goed- of kwaadaardig is, daar is men nog niet uit. Van de ene kant gaan ze ver om winst te maken, van de andere kant redden ze wel levens met hun onderzoek. Maar één farmabedrijf heeft met hun daden de meter flink doen uitslaan naar 'kwaadaardig'.

Onze zuiderburen zijn namelijk al een tijd in de ban van Viktor, een zevenjarig jochie dat extreem dure medicijnen nodig heeft voor een zeldzame ziekte. Zijn ouders zochten de media op omdat het medicijn, dat iedere twee weken toegediend moet worden en 9000 euro per dosis kost, niet terugbetaald wordt.

De media dook massaal op Viktors zaak, en alles werd breed uitgemeten. De geneesmiddelencommissie en de budgetcommissie herhaalden hun vonnis dat het middel niet teruggebetaald moet worden. De Belgische Minister van Volksgezondheid drong bij de producent van het middel, het Amerikaanse Alexion, aan op een prijsverlaging. Tevergeefs.

Viktors ouders werden in hun mediacampagne bijgestaan door het communicatiebedrijf G+. Dat bedrijf nam in opdracht van een Nederlandse patiëntenorganisatie contact op met de ouders van Viktor om hen te waarschuwen voor het staken van de terugbetaling. Maar toen werden enkele schokkende onthullingen gedaan.

De patiëntenorganisatie die G+ opdracht gaf, bleek opgericht te zijn door Alexion zelf. Ook bleek het communicatiebedrijf niet slechts de opdracht te hebben patiënten waarschuwen, maar ook om op zoek te gaan naar een geval dat het goed zou doen in de media. De patiënten zelf werden daar echter niet van op de hoogte gebracht.

De ouders van Viktor zijn vanzelfsprekend aangedaan door de onthullingen. Zijn moeder vertelt: "We hebben meer en meer het gevoel dat wij de speelbal zijn tussen mevrouw Onkelinx [de Belgische Minister van Volksgezondheid, red.] en het farmaceutisch bedrijf, en dat willen we echt niet zijn. Wij willen alleen een oplossing voor Viktor."

Ook vanuit de politiek komen afkeurende reacties. Een kamerlid voor de socialistische SP.a zegt: "Bedrijven die zoiets doen, zijn heel pervers aan het werken, want uiteindelijk zijn zij niet deontologische [sic] bezig van bij de start." VRT-bestuurder Noël Slangen spreekt op Twitter van een 'hold-up op de sociale zekerheid'.

Het bedrijf blijft echter, bij monde van de patiëntenorganisatie, zijn daden verdedigen. "Wij zoeken naar patiënten om media-aandacht voor het verhaal te genereren," zegt woordvoerdster Maryse Schoneveld van der Linde: "Het verhaal is dan dat mensen geen medicatie meer krijgen en kunnen sterven."