Ruim 1500 klachten over nieuwe dienstregeling

Bij het meldpunt van Rover zijn sinds maandag ruim vijftienhonderd meldingen binnengekomen over de nieuwe dienstregeling van de NS. Dat meldt een woordvoerder van de reizigersvereniging donderdag. Het merendeel van de klachten gaat over te volle treinen.

Opvallend veel klachten over te volle treinen gingen over de trajecten Almere Buiten-Amsterdam, Haarlem-Rotterdam en Leiden-Amsterdam. Ook over te drukke treinen vanuit Apeldoorn en Amersfoort richting Utrecht werd volop geklaagd. Daarnaast maakten reizigers melding van langere overstaptijden.

Verder kwamen veel meldingen binnen over de Fyra, de snelle internationale verbinding van Nederland naar België, die de Beneluxtrein sinds zondag vervangt. Sinds zondag liep ruim de helft van de mensen die met de Fyra reisden vertraging op.

Ook over het busvervoer werd geklaagd. Bussen van Arriva zorgden met name in Leiden voor vertraging, onduidelijkheid en drukte. In Zuid-Limburg kregen reizigers te maken met te kleine busjes ingezet door vervoerder Veolia.

Rover verwacht dat de piek van de klachten inmiddels is geweest. De reizigersvereniging wil in overleg met de NS, zodat knelpunten in de nieuwe dienstregeling worden aangepakt. Wanneer dat overleg plaatsheeft is nog niet bekend.


Ruim 1500 klachten over nieuwe dienstregeling (Foto: Novum)