'Gamers willen DLC op de eerste dag'
DLC dat op de release al te koop is zorgt vaak voor veel negatieve reacties. Ondanks de reacties blijkt dat de DLC toch vaak erg populair is en veel verkocht wordt. Dat geeft Fernando Melo, director van online development, bij BioWare aan.
De eerste reacties op DLC zijn meestal negatief, gezien gamers liever de DLC gewoon bij de game willen hebben. Maar ondanks de reacties, is de drang om de DLC te kopen toch aardig groot, en willen gamers de DLC meteen hebben. “Contrary to what you might hear on the internet, fans do want more content. They tend to say, ‘I want it now. The problem with day one content and the challenge around it is that the right answer for now is different for every player. There is no single right time, there is no single now. It’s subjective, and it’s unique to every player.”
Ondanks dat ontwikkelaars meestal aan DLC beginnen nadat de game voltooid is, of überhaupt een andere team gebruiken voor DLC blijken veel gamers dit nog altijd niet te accepteren. Het belangrijkste is voornamelijk om je community tevreden te houden, en ondanks een tevreden community, blijf je altijd een aantal overhouden die DLC niet accepteren. “If you have a consistent culture of how you’re communicating to your fans, that will increase the number of people that are more likely to believe in your explanation. You’re not lying to them, but they will take whatever you’re saying as like, ‘you’re lying to us.’ That will always be there. The only way that that’s going to go away is you fast forward a few more years, where this is just normal."
BioWare kwam afgelopen jaar met Mass Effect 3, waar op de release al DLC voor was te downloaden. Gamers die een collector's edition kochten kregen de DLC wel, de mensen met een normaal exemplaar kregen de mogelijkheid om de DLC te kopen op Xbox Live of PlayStation Network.