Ombudsman: schuldenaren niet als losers behandelen

De schuldhulpverlening moet mensen met financiële problemen met meer respect behandelen. Schuldenaren die in een hulptraject belanden hebben het idee dat ze worden gezien als loser of crimineel, schrijft de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer in een vrijdag uitgebracht rapport.

"Het hebben van een schuld is al lastig genoeg, je hoeft daarnaast niet ook nog eens als loser te worden behandeld." Hij wijst erop dat veel mensen door de crisis met betalingsproblemen kampen.

Schuldenaren klaagden bij de ombudsman dat ze vaak lang moeten wachten voor het eerste gesprek met de schuldhulpverlening plaatsvindt. Ook duurt het na het eerste gesprek een tijd voordat aan de schuldeisers wordt gevraagd de invorderingen voorlopig op te schorten. Hierdoor lopen schulden op en kunnen nieuwe schulden ontstaan.

Soms komt de schuldhulpverlening pas in actie als alle formulieren zijn ingevuld en opgestuurd. De formulieren zijn volgens Brenninkmeijer te ingewikkeld. Hij benadrukt dat mensen niet zomaar met geldnood te maken krijgen.

Vaak komen meerdere problemen tegelijk of ligt de oorzaak mede in een verstandelijke handicap, verslaving of psychische problematiek. Ingewikkelde formulieren zouden het dan niet gemakkelijker maken.

Daarnaast wordt informatie soms onjuist overgedragen aan andere schuldhulpverleners. Dat overdragen zou ook te vaak onnodig gebeuren, waardoor tijd verloren gaat.

Het is de schuldenaren vaak niet duidelijk wat er precies wordt afgelost en aan wie. De ombudsman wijst erop dat hun problemen al groot genoeg zijn. Daarom zou snel persoonlijk contact van groot belang zijn.

Vanaf de volgende maand, die zondag ingaat, zijn gemeenten verantwoordelijk voor de schuldhulpverlening. Met het rapport wil de ombudsman de gemeenten op de goede weg helpen. Er worden dan ook tal van goede voorbeelden gegeven. Een van die voorbeelden is de Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland, die nadrukkelijk aandacht aan persoonlijk contact besteedt en de situatie in het gezin.