Supermarkten willen plofkip in 2020 uit schappen

Supermarkten willen vanaf 2020 alleen nog maar vlees verkopen van dieren die zijn behandeld volgens strenge normen op het gebied van milieu, antibioticagebruik en dierenwelzijn. Dit voornemen heeft de brancheorganisatie van supermarkten CBL donderdag bekendgemaakt in Scheveningen.

"We hebben deze taak naar ons toegetrokken", zegt een CBL-woordvoerder. "Maar hoe het er precies uit gaat zien willen we de komende jaren bespreken, het is nu nog vrij abstract. Maar de lat komt in ieder geval hoger te liggen."

Het is volgens de zegsvrouw moeilijk om de maatregelen eerder dan 2020 door te voeren. "Dat heeft toch tijd nodig. De vleessector kun je niet van de ene op de andere dag veranderen. Je zult bijvoorbeeld heel andere kippenrassen moeten invoeren."

Het is niet dat vanaf 2020 alleen nog maar vlees met een zogenoemde Beter Leven-ster van de Dierenbescherming wordt verkocht. "Die gaat alleen over dierenwelzijn, wij willen ook het antibioticagebruik en de CO2-uitstoot terugdringen."

Van het vlees dat nu in de schappen ligt, voldoet volgens de Dierenbescherming zeker negentig procent niet aan de eisen die gelden voor het Beter Leven-kenmerk. De Dierenbescherming is uitermate verheugd met het voornemen van de supermarkten. Maar dat houdt volgens directeur Frank Dales wel in dat er nu doorgepakt moet worden. "Er is geen tijd te verliezen. Het overgrote deel van de veehouderijen zal zijn stallen moeten aanpassen. Daar moet zo snel mogelijk een begin mee worden gemaakt".

Het Beter Leven-kenmerk van de Dierenbescherming is volgens Dales 'de bijl aan de wortel van de vee-industrie'. De organisatie gaat vanaf vrijdag kritisch in de gaten houden dat een Beter Leven-ster inderdaad de minimumstandaard wordt.

Stichting Wakker Dier reageert teleurgesteld. "We voeren al jaren campagne voor een einde aan de plofkip en kiloknaller. Maar 2020 betekent dat de supermarkten nog vijf jaar lang stil kunnen zitten. We willen geen vergezichten, 2015 is haalbaar." De organisatie kondigt aan 'op volle kracht' door te gaan met haar campagne om dit plan in drie jaar gerealiseerd te krijgen.

Wakker Dier vindt het wel positief dat de supermarkten erop aan lijken te sturen om uitsluitend nog vlees met Beter Leven-sterren te verkopen. Meer dan honderd miljoen dieren per jaar zouden hierdoor een beter leven krijgen. Boeren zouden er ook beter van worden. Omdat ze meer geld voor hun waar krijgen, zouden meer boeren bereid zijn diervriendelijke maatregelen te nemen.