Teams willen duidelijkheid over achtervleugel Mercedes
De Formule 1-teams Lotus en Red Bull hebben autosportfederatie FIA gevraagd om nog voor de Grand Prix van Maleisië te oordelen over de achtervleugel van Mercedes. Dat team heeft een F-duct, dat via het Drag Reduction System geactiveerd wordt, in de vleugel zitten.
De FIA keurde het systeem in eerste instantie goed, maar juist het activeren door middel van de knop voor het DRS zou volgens Lotus en Red Bull tegen de regels ingaan. Hierdoor heeft de coureur een actieve invloed op de aerodynamica van de auto, terwijl dat juist verboden is, omdat in 2010 bij het bedienen van de F-duct gevaarlijke situaties konden ontstaan. Bij Mercedes werkt het systeem na activatie van het DRS passief, omdat bij het bedienen van de achtervleugel een sleuf geopend wordt die de lucht door de achtervleugel leidt en er zo voor zorgt dat deze stabieler wordt. Dit levert een hogere topsnelheid op.
Lotus en Red Bull dreigden afgelopen weekend in Australië met een protest, maar zagen hier vanaf. In plaats daarvan benaderden ze de FIA met de vraag om zo snel mogelijk duidelijkheid te scheppen over hoe ver de interpretatie van de regels op dit punt mogen gaan. Mocht het legaal worden bevonden dan zullen meer teams met hun eigen variant van het systeem aan de slag gaan.