F-duct Mercedes goedgekeurd door FIA
Autosportfederatie FIA heeft de achterzijde van de nieuwe Mercedes W03 goedgekeurd. Enkele teams hadden de FIA in Australië gevraagd om de auto nader te onderzoeken omdat er een F-duct in verwerkt zit, maar er werd niets gevonden dat tegen de regels is.
In 2010 kwam McLaren met de F-duct om op hoge snelheden op het rechte stuk de luchtstromen rond de achtervleugel te veranderen en zo de topsnelheid te verhogen. Voor het seizoen 2011 werd het systeem verboden omdat de coureurs het systeem bedienden door bewegingen te maken.
Bij de nieuwe Mercedes is dit niet het geval, omdat het systeem passief werkt. Het systeem wordt geactiveerd via het Drag Reduction System, dat door het platleggen van de achtervleugel inhalen moet vergemakkelijken. Bij de F-duct van de W03 wordt de lucht via de wing end-plates, de zijkanten van de achtervleugel, naar een sleuf in de dwarsbalk in de vleugel gestuurd om de vleugel zo te stabiliseren en een hogere topsnelheid mogelijk te maken.
Volgens FIA-directeur Charlie Whiting waren er teams die vorig jaar via de wielophanging probeerden de F-duct aan de praat te krijgen, maar dit systeem werd verboden omdat het bedoeld is om de bestuurbaarheid van de auto te verbeteren en niet de aerodynamica. Teams trokken de conclusie dat de F-duct hierdoor niet meer mogelijk was, maar Mercedes blijkt met een compleet passief systeem het toch voor elkaar te hebben gekregen.