Campina weer best verkochte A-merk

Campina was in 2011 voor het tiende jaar op rij het bestverkochte A-merk in supermarkten in Nederland, blijkt uit het vrijdag gepubliceerde jaarlijkse Top 100 Merken-onderzoek van vakblad Foodmagazine en onderzoeksbureau SymphonyIRI.

Het zuivelmerk van coöperatie FrieslandCampina zette in de Nederlandse supermarkten vorig jaar 376,7 miljoen euro om.

De top negen van 2011 was ongewijzigd ten opzichte van het jaar ervoor met op de posities twee tot negen achtereenvolgens Marlboro, Douwe Egberts, Coca-Cola, Heineken, Unox, Friesche Vlag, Dr. Oetker en Becel. Nieuwkomer in de top tien was Pall Mall, dat Amstel van de tiende naar de elfde plek verdrong.

De top tien was met 2,4 miljard euro goed voor 24 procent van de totale supermarktomzet van 32,2 miljard euro in 2011.

Het verschil tussen nummer een Campina, met een omzet van 376,7 euro en nummer twee Marlboro, met 375,7 miljoen euro omzet, is vorig jaar wel heel klein geworden. De omzet van Campina daalde met een procent, terwijl die van Marlboro met vijf procent steeg.

In een toelichting op de cijfers wordt gemeld dat 2011 voor de A-merken een jaar van sterke prijsschommelingen was en dat de omzet van de A-merken wederom minder hard groeide dan de omzet bij huismerken.

Gemiddeld lagen de prijzen van de A-merken in 2011 2,5 procent hoger dan in 2010 blijkt uit onderzoek van SymphonyIRI.


Campina weer best verkochte A-merk (Foto: Novum)