Nintendo hoopt dat Super Mario 3D land missende link tussen 2D en 3D is

Nintendo hoopt dat de nieuwste Mario-game, Super Mario 3D Land, de missende link tussen 2D en 3D Mario-spellen is. Hiermee wordt bedoelt dat Nintendo hoopt dat de 2D-spelers ook de 3D-spellen zullen gaan spelen en vice versa.

Miljoenen mensen houden van 3D third-person Mario-spellen in de stijl van Super Mario 64 en Super Mario Galaxy, maar er zijn ook miljoenen mensen die liever de 2D Super Mario-spellen spelen in de stijl van New Super Mario Bros. Deze spellen verkochten ook beter dan dat de 3D Mario-spellen deden met miljoenen exemplaren. Het lijkt er dus op dat de 2D Mario populairder is dan de 3D Mario.

De developers probeerden dit op te lossen met Super Mario 3D Land. "I think there was a missing link between Super Mario World and Super Mario 64," aldus Nintendo ontwikkelaar Koichi Hayashida. Hij denkt dat Super Mario 3D Land deze link zou kunnen zijn.

"The development of Super Mario 64 was revolutionary, It answered the question, 'what does it mean to play in a 3D space?' One part of that answer was the 'star system,' in which players walked around in 3D space and collected stars. But I think that in the star system, some players became lost and were unable to find the stars."

Andere Nintendo ontwikkelaars hebben gezegd dat ze denken dat 3D Mario-spelers overdonderd worden door de 3D Mario-spellen, en de moeilijkheidsgraad van deze spellen. In 3D Mario-spellen moet de speler meer keuzes maken, over bijvoorbeeld waar de speler naartoe moet.

Het 2.5D spel Super Mario 3D Land zou zomaar eens de brug tussen 2D en 3D kunnen zijn. Het spel ziet eruit als een nieuwe 3D Mario in sommige levels, maar dat is het zeer zeker niet. "In Super Mario 3D Land, to ensure that players wouldn't get lost, we employed a simple system in which players can reach the flagpole by moving forward or to the right, Later, as players progress through the game, they are able to enjoy the searching style of game play that comes with collecting star medals."

"I hope that many people will play Super Mario 3D Land and that it will serve as a gateway to 3D Mario gaming. If they enjoy this game, then I would also recommend the Super Mario Galaxy series."

De ontwikkelaars hebben nu één 3D aspect opgelost, maar er is nog een tweede. Het spel is niet alleen 3D, sommige levels zijn in de stijl van Super Mario 64, maar ook nog stereoscopisch 3D. Je kunt dus diepte zien. Hayashida hoopt dat er goed gebruik is gemaakt van deze soort 3D. "I think the stages that are like trick art really take advantage of the 3D element, we tried to make the stages so that if you look at the stage in 3D, you'll be able to figure out the answer right away and so that even if you don't use 3D, you can figure out the answer after playing for a bit."

Alhoewel er wel 3D in dit spel zit, heeft Nintendo besloten om geen multiplayerfuncties toe te voegen. Het is geprobeerd, maar hoe de ontwikkelaars het overbrengen lijkt het wel alsof ze geprobeerd hebben om een 3D-functie te maken waarbij meerdere spelers naar een 3DS-scherm kijken. "The stereoscopic 3D element of Super Mario 3D Land is not suited to multiple people looking at the screen simultaneously, so we gave up on multiplayer game play for this game." aldus de producer, Yoshiaki Koizumi. De ontwikkelaars hadden heel graag een multiplayerfunctie in Super Mario 3D Land willen hebben. "We will pursue this challenge again in the future."