Scheepvaartmuseum opent met nieuwe koers

Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam dat begin oktober na een verbouwing de deuren opent, gooit haar expositiebeleid over een compleet andere boeg. Met nieuwe tentoonstellingen en grootse attracties moeten mensen worden aangesproken die anders nooit naar een museum gaan.

Het museum identificeerde vier doelgroepen, die allen in verschillende delen van het museum terecht kunnen. De bezoeker moet vooral 'beleven en genieten', zegt een woordvoerder. Zo is er een zeeruimte, waarin geprojecteerde kwallen zwemmen en zeewier ronddanst, speciaal voor jonge kinderen, maar ook leuk voor ouders.

De opstelling van de collectie oude globes, maritieme kunst en boten is 'visueel intuïtief'. Geen bordjes met uitleg op de muur; die zijn volgens het museum overbodig. De collectie boegbeelden en andere scheepsvoorwerpen wordt zo in de vitrines opgesteld, dat bezoekers het idee hebben dat ze van de voorkant van het schip naar de achterkant lopen.

De overdekte binnenplaats wordt een locatie voor feesten en evenementen voor maximaal duizend man. Het nieuwe beleid moet leiden tot een verhoging van de eigen inkomsten naar in elk geval vijftig procent. Het museum verwacht minstens driehonderdduizend bezoekers per jaar, maar directeur Willem Bijleveld, eerder topman bij Madame Tussaud Amsterdam, gaat voor de vierhonderdduizend man.


Scheepvaartmuseum opent met nieuwe koers (Foto: Novum)