16-jarigen vanaf november achter het stuur
Het experiment met 16-jarigen die mogen beginnen met rijles start in november. Ook wordt de geldigheid van het theorie-examen verlengd tot anderhalf jaar. Dat maakte minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz (VVD) woensdag bekend tijdens een overleg met de Tweede Kamer.
Bij het zogeheten begeleid rijden mogen jongeren een halfjaar voordat ze 17 worden beginnen met rijles. Als ze vervolgens hun rijbewijs hebben gehaald, mogen ze voor hun 18e alleen de weg op onder begeleiding van iemand die meer dan tien jaar een rijbewijs heeft.
Een datum voor de invoering was nog niet bekend. Schultz zei woensdag dat de voorbereiding meer tijd kostte dan verwacht, maar vanaf november kan het experiment beginnen.
In Duitsland zijn goede ervaringen behaald met het begeleid rijden. Bestuurders die met begeleid rijden hun rijbewijs hebben gehaald, veroorzaakten 30 procent minder ongelukken, begaan 20 procent minder overtredingen en rijden minder vaak onder invloed van alcohol of drugs.
Schultz kondigde verder aan dat zij de geldigheid van het theorie-examen verlengt van één naar anderhalf jaar. Dit is ingegeven door de proef met het begeleid rijden. Het biedt jongeren meer tijd om hun rijbewijs te halen, zonder dat ze meteen opnieuw hun theoriebewijs moeten halen, zei de bewindsvrouw. De maatregel geldt overigens voor iedereen.
De PVV drong er op aan om de geldigheid van het theorie-examen te verlengen naar drie jaar, maar daar wilde Schultz niet aan. Theorie en praktijk zijn één geheel. Als daar te lange tijd tussen zit, verwatert de kennis en dat kan 'levensgevaarlijke situaties' opleveren, aldus de bewindsvrouw.
Overigens prima idee hoor, niks op tegen.
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
De vraag die overblijft is hoe ze het willen gaan handhaven en wie verantwoordelijk is als er een ongeluk plaatsvind tijdens rijden onder begeleiding.
Ik zou het een goede zaak vinden dat de bijrijder dan ook een sanctie kan worden opgelegd, want die is natuurlijk eindverantwoordelijke, anders is heel het effect van begeleiden weg.
Ik neem aan hetzelfde als op bijv rijden zonder rijbewijs?
En ik ben er wel voor hoor, mits het goed uitgevoerd en doordacht is.
Zie het zo: in feite verlengt ze de tijd dat mensen kans lopen op verkeersboetes met twee jaar. Die 16-jarigen gaan hierdoor dus uiteindelijk meer betalen dan jij.
Wees dus blij.
Een 16-jarige (of 18-jarige) heeft nog helemaal geen rijbewijs nodig. Hoewel het natuurlijk handig is, ontzettend leuk is om overal naartoe te kunnen karren, en je status in je vriendengroep natuurlijk vet stijgt.
Maar uiteindelijk kost het alleen maar geld. Tenzij je je rijbewijs inzet om geld mee te verdienen. Bijvoorbeeld om altijd op tijd op je werk te kunnen zijn (woon-werk verkeer). Maar een 18-jarige hoeft dat nog helemaal niet.
Degene die schuldig is aan het ongeluk, dus degene op wiens naam het kenteken staat
Waarom niet van 18 t/ 21 de weg op met alleen een ouder of officiele voogd die in het bezit is van een rijbewijs? Lijkt me een beter plan.
Nou scheelt het wel dat het de toekomstige asorijdertjes vroegtijdig opruimt, maar of dat nou helemaal de bedoeling is.
Rijbewijs halen op 16 en dan alleen de weg op lijkt me sowieso een dom plan, dus gelukkig dat het bericht daar niet over ging.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
En hoe te controleren? Gopoi een -L- op je wagen? Zoals hier in Engeland en ze in Frankrijk hebben. Rij je zonder rijbewijs en zonder begeleiding? Dan zelfde verhaal als normaal
Als Sjonnie wilt rijden alleen zonder rijbewijs, dan doettie dit toch al, dit plan helemaal niet voor nodig.
#9 - Romford Tornadoes
"We don't stop playing because we grow old, We grow old because we stop playing" - TSU-UK
Hier stem ik toch niet voor?
Laat ze eens dingen aanpassen die écht aanpassing behoeven !!
Wat zijn de verschillen tussen 16 en 18 jarigen kwa Wet nog?
[ Bericht gewijzigd door beertjepaddington op woensdag 9 maart 2011 @ 19:09 ]
Het is al druk zat op de weg en een paar blagen van 17 zullen de wegen zeker niet veiliger maken.
Als deze blagen met het scootertje tegen een auto klappen is het meestal de blaag die het haasje is. Met de auto zal dat een ander verhaal worden denk ik.
In Belgie mag dat al langer, en kijk hoe slecht Belgen rijden... Bumperkleven, geen voorrang verlenen, het lijkt net alsof ze daar totaal geen regels kennen...
15 jaar geleden was een theorie-examen gewoon 3 jaar geldig. Dat is 1 jaar geworden met een reden, waarom wil deze huidige miep d'r eigen stempel daar toch weer opdrukken?
Ik ben ook benieuwd wie er juridisch aansprakelijk wordt bij een zwaar ongeval: het kind achter het stuur, of de "ervaren" "begeleider" er naast?
Rijervaring opdoen lijkt me vooral..
Ik heb het over het feit dat je een rijbewijs hebt zodat je juist onafhankelijk bent van het openbaar vervoer of anderen. Ik zie er het nut niet van in als je toch altijd iemand met 10 jaar ervaring naast je moet hebben. Als zestienjarige dus altijd met iemand van 28 of ouder op pad? Ik zou als 16-jarige een auto willen om naar school te gaan of met vrienden naar weet ik veel waar, maar dan moet je dus altijd iemand bij je hebben die minimaal 28 is? Een van je ouders bijvoorbeeld. Nou, da's fijn.
Enige dat ik kan bedenken is dat je je rijbewijs dan al hebt op de dag dat je 18 wordt en je dan meteen de weg op kunt. Tot die tijd heb je er dus niet veel aan, is wat ik dus bedoel.
Bij gewone rijlessen is de instructeur natuurlijk evrantwoordelijk.
Maargoed, zoals gezegd mag de controle dan wel een heel stuk strenger. Ik ben inmiddels een 'ervaren rijder' omdat ik m langer dan 5 jaar heb en rij per jaar iets van 40k, maar ik ben nog nooit aangehouden of gevraagd om mijn rijbewijs..
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
Het probleem met veel jonge bestuurders is roekeloosheid!
Regelmatig hoor of lees ik berichten over gastjes van rond de 20 die zich te pletter hebben gereden ergens op een provinciale weg. Lekker met 140 door de bocht waar je maar 80 mag bij wijze van spreken. En geregeld met een slok op ook.
Beste minister, dit gaat niet werken! Beter leeftijdgrens voor jongens opschroeven naar 20 of 21! Meiden zijn over het algemeen veel minder vaak roekeloos. Iets met teveel pubertestosteron ofzo.
Slagingseisen voor het rijexamen zijn al erg streng en daarbij heeft CBR het monopoly dus kunnen ze je zo vaak laten zakken als ze willen, in feite. Rijvaardigheid is dan niet zo'n probleem, concequent toepassen van de verkeersregels in het kader van veiligheid is dat wel. En dat laatste is een KEUZE! Als je je rijbewijs hebt gehaald, heb je laten zien dat je zelfstandig kan autorijden.
Als iemand na behalen van het rijbewijs nog 'begeleiding' zou behoeven, is hij/zij dat rijbewijs gewoon nog niet waardig!
Sommige mannen zijn misschien roekelozer, maar als ze niet roekeloos zijn, kunnen ze beter een auto besturen dan een vrouw. De meeste vrouwen kunnen niet eens achteruit inparkeren, laat staan file parkeren.
http://www.youtube.com/watch?v=VMttMj4Iyu0
En om eerlijk te zijn vind ikt niet erg als een sukkel zich te pletter rijdt, eigen schuld, en veelal petjes met een Golfje uit pauperfamilies. Het wordt pas erg als er een andere wagen bij betrokken is, maar meestal zijn het 'eenzijdige ongevallen tegen een boom'. Care..
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
En dat jij meteen netjes bent gaan rijden betekent niet dat elke 18-jarige dat doet. En ik ken gasten die roekeloos zijn blijven rijden. Heb in mijn vorige post alleen bepaalde feiten benoemd.
Hoe dan ook: wie een rijbewijs heeft, wordt in staat geacht zelfstandig te kunnen autorijden. Je aan regels houden is een keuze.
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
Ik zie hier petjes rondrijden die echt nog niet achter het sturen moeten. Op je 16e kun je niet de gevolgen overzien.
Ik zou eerder de leeftijd op 21 gaan leggen.
Maargoed, veel 30+ers (in Volvo's) rijden ook achterlijk. Dat valt me altijd op op de snelweg. Op de linkerbaan zitten vrijwel louter Volvo's.. Alsof ze zich zo überveilig voelen dat ze best 160 kunnen rijden. Vroeger werd Volvo gereden door wiskundeleraren die harder dan 90 niet vertrouwd vonden.
Veel 50+ers rijden met drank op.
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
EDIT:oh wacht,in november ban ik alllang 17,KUT
[-== Arch Linux ==-]
Ze klagen dat ze hier al over de 8 miljoen auto's in aantocht hebben! En hier hebben ze ook zoveel fiets verkeer! Dat gaat niet goed hoor!
Ik wil het gewoon niet hoor!
16 jarigen zijn totaal niet verantwoordelijk! Mijn god.
Of als je als student een stage loopt moet pappie je elke dag brengen .
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
En een rasechte symboolpolitica pakt dat natuurlijk gretig op.
Leve Rutte 1 ! met 130 km/u op je 16e de vangrail in
Maar vooral vooroordelen al waarheid blijven zien daar wordt ons land beter van.
Op zich vindt ik dit zorgelijker
Nederlandse garantie EU-fonds richting 50 mld
Volgensmij hebben ze dat onderzoek ook een eigen draai gegeven, als al die 16 jarige inderdaad met een volwasse verantwoordelijk iemand ernaast gaan rijden komen er misschien inderdaad minder ongelukken omdat ze zich niet kunnen uitsloven. Die 16 jarigen gaan echt wel een stukje rijden zonder pappa of mamma en dan gaat het juist mis.
Er zijn er nog veel die op hun 18e nog niet het geestelijke nivo hebben bereikt om auto te rijden laat staan 16. En ervaring is ook bullshit je kan ook op je 18e beginnne met ervaring opdoen.
En anders krijg je het verhaaltje dat je dus een jaar geleden je rijbewijs heb gehaald en 3x met pappa ernaast heb kunnen rijden. Volgensmij kan je beter direct na je rijbewijs `fulltime` gaan rijden i.p.v. het laten verwateren.
Bij onze zuiderburen hoef je al niet eens van een professionele instructeur les te krijgen, zolang je pa of moe of de buurman maar het papiertje heeft. En dan zie je dat jonge automobilisten dezelfde fouten maken als hun ouders.
Daarbij stellen de eisen voor een rijbewijs in veel landen geen fuck voor.
Met welke groep hebben ze het vergeleken?
Wanneer begingen ze minder ongelukken, na hun 18e?
etc.
Toen ik 18 was, kon ik echt niet goed rijden.
Nemen van langetermijnbeslissingen werkt nog niet goed, men is impulsiever. Geen fijne eigenschap in het verkeer. Maar we zullen het meemaken.
Maarreh, zijn er echt geen belangrijker besluiten te nemen in Den Haag dan 130 km/u op de snelweg en autorijden vanaf je 16e? Ga eens het land echt besturen en kom niet met dit soort populistisch gelul. Dit zet geen zoden aan de dijk.
Laat de 18-jarigen jongeren maar eerst beter leren rijden zou ik zeggen
BiG Bang+Beast+MBLAQ+2NE1+KARA+BEG+SNSD+SHINee+Rain+U-KISS=my life!
Zoals iemand al zei, als je na het behalen van je rijbewijs nog begeleiding nodig hebt ben je het rijbewijs niet waardig, dus weg met deze idiote nieuwe regeling
Nee want er zijn geen mensen van 18 met een baan waar een auto heel handig voor zou zijn
De meeste mensen van 16 kunnen amper normaal op een scooter rijden en hebben sowieso nog geen auto nodig
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken