'Ontsporing bij Vleuten door lakse controle'

De ontsporing van een goederentrein vorig jaar maart bij Vleuten kwam door een gebrekkige controle. Dat concludeert de Inspectie Verkeer en Waterstaat woensdag. Door de ontsporing raakte het spoor tussen Vleuten en Utrecht Terwijde over een lengte van vijf kilometer beschadigd. Het was dagenlang onbruikbaar.

De ontsporing blijkt nu te komen door een handrem die niet was losgedraaid. Daardoor slipten de wielen over het spoor en liep de temperatuur hoog op. Het staal van de wielen en het spoor versmolt en vormde pakketten op de wielen, waardoor de trein ontspoorde.

De wagenmeester had volgens de inspectie bij een remproef moeten merken dat de handrem nog vastzat. Zo'n remproef is een standaardprocedure voordat een trein gaat rijden. Ook had het mankement opgemerkt kunnen worden door betere meetinstallaties langs het spoor of in de wagons zelf.

De goederentrein was op weg van de Maasvlakte naar Duitsland. Voor Vleuten ontspoorden twee wagons in het midden van de trein, maar dat werd niet meteen opgemerkt. Naast het spoor raakten een passerende reizigerstrein en geparkeerde auto's beschadigd.

Het herstel kostte meer dan 2,5 miljoen euro.