Kritiek op plan spitsheffing trein

GroenLinks, SP en VVD zien niets in de plannen van de NS voor een heffing op treinkaartjes in de spitsuren. De NS hoopt de treinreizigers met zo'n heffing meer over de dag te spreiden. Ervaringen met het zogeheten zoutkaartje tijdens de winterperiode wijzen volgens de NS uit dat het werkt.

De SP noemt het plan van de NS een 'boete voor goed gedrag' en is fel tegen. Volgens fractievoorzitter Emile Roemer worden reizigers hiermee de trein uit, de file in gejaagd. "Als je files wil bestrijden, moet je mensen de auto uit lokken door goede alternatieven te bieden." Roemer pleit juist voor een tariefverlaging buiten de spits.

GroenLinks moet ook niets van het NS-plan weten. Kamerlid Ineke van Gent is het er op zich mee eens dat spreiding van treinreizigers een goed streven is, maar ziet meer in het flexibiliseren van werktijden. Als mensen meer inspraak hebben over wanneer ze werken, zullen ze de spits volgens haar ook wel mijden.

Een andere optie is volgens GroenLinks om onderwijsinstellingen later te laten beginnen. Dertig procent van de treinreizigers in de spits is volgens Van Gent student.

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot schoot het plan dat zaterdagochtend in De Telegraaf uit de doeken werd gedaan, al direct in die krant af. Hij noemt het een belachelijk idee. Hij benadrukt dat er wordt gekeken naar bezuinigingen. "Zo'n spitsheffing is een kostenverhoging. Dat gaan we dus niet doen."

De NS kampte tijdens de aanhoudende vorst en sneeuw in de winter met veel problemen. Er reden een stuk minder treinen. Om de reizigers toen meer te spreiden werd het zoutkaartje in het leven geroepen, een korting van veertig procent voor reizigers die buiten de spits de trein pakten. De actie was een succes.