Schafer: "Maak je niet druk over verkoopcijfers"
De redenering dat onze favoriete games goed verkocht moeten worden klopt ook niet volgens Schafer. Het gevolg van een kaskraker is dat er veel spin-offs komen die ongeveer op de game lijken, maar die verder zelden iets toevoegen of interessant zijn. Daar zit je als consument niet op te wachten. Goede games worden niet op deze manier gemaakt, goede games komen van mensen met een visie en een passie voor hun ideeën.
Om te illustreren wat hij bedoelt komt Schafer met een leuk voorbeeld. In 1992 gingen er geruchten dan LucasArts wilde stoppen met SCUMM-games. Voor mensen die niet weten wat dat betekent, de meeste van LucasArts meest legendarische adventures zoals Sam & Max en Indiana Jones zijn met SCUMM gemaakt. Toen Schafer bij de General Manager aanklopte en vroeg of dat inderdaad ging gebeuren, zei deze dat zolang mensen SCUMM-games wilde maken, dat zo zou blijven. Achteraf maar goed ook, want het bracht ons nog games als The Curse of Monkey Island en Sam & Max: Hit the Road.
Om die reden denkt Schafer dus dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Het zijn niet de executives en de investeerders die beslissen welke games ontwikkeld worden, zij bepalen alleen welke games snel en gemakkelijk ontwikkeld worden. Zolang er mensen zijn met creatieve ideeën die daarvoor willen vechten is er niks wat de markt of bedrijven er aan kunnen doen.