Goldfarming in MMORPG's moet geaccepteerd worden

Kerry Fraser-Robinson, oprichter van RedBedlam, een bedrijf dat virtuele werelden ontwerpt, heeft in een gesprek met gamesindustrie.biz de industrie opgeroepen het verkopen van goud te omarmen. Volgens Kerry zal gold farming namelijk altijd bestaan, omdat het nu eenmaal een gemakkelijk alternatief biedt. Het kan de economie van een spel compleet verwoesten, daarom is actie vereist, maar niet op de klassieke manier.

"Take EVE Online for example, they didn't allow for in game transactions but they did design a very robust economy and they did design that game knowing it's a problem, and designed it with an awareness of virtual economic conditions."

Volgens Fraser-Robinson moet de economie in MMO's uitermate serieus genomen worden. Hij adviseert ontwikkelaars dan ook om real-life economen in te huren wanneer ze bezig zijn met een spel dat dit vereist.

"I only know of just two or three companies that actually have economists specifically for the purposes of understanding their own virtual economy,"

"I think that's absolutely essential going forward, because wherever humans are in communities and whenever they are bartering there is a market and there is going to be a market place. If you let that go with no regulation and no recognition then very, very crazy things will happen."

Verder voegde hij nog toe dat het nog geen enkele ontwikkelaar is gelukt om geldhandel in MMO's te voorkomen.