DirectX 10 performance stelt teleur

Nu van zowel nVidia als ATi de eerste DirectX 10 kaarten uit zijn vond Anandtech het tijd om een grote test te houden met alle DirectX 10 ondersteunende games die nu uit zijn.

In totaal zijn er 9 kaarten getest, van nVidia de GeForce 8800 Ultra, GTX, GTS 640 MB, GTS 320 MB, 8600 GTS en GT. Van ATi waren de HD 2900 XT, 2600 XT en de 2600 Pro aanwezig. Er is getest met drie games, te weten Call of Juarez, Company of Heroes en Lost Planet: Extreme Condition.

Bij Call of Juarez doet ATi het gemiddeld wat beter dan nVidia, al blijft de HD 2900 XT hier wel onder de 8800 GTX steken. De 2600 XT en Pro weten wel te winnen van de 8600 serie, maar alleen als Anti-Aliasing aanstaat.


Dan volgt Company of Heroes. Hierbij is het leuk om te vertellen dat de game al blijkbaar vanaf het begin geschreven is met DirectX 10 in gedachten, ook al was er nog geen hardware beschikbaar. Hierdoor moest er flink gesleuteld worden aan de DirectX 10 versie van de game omdat de hardware (van zowel ATi als nVidia) in bepaalde opzichten niet snel genoeg was om alles te kunnen draaien wat Relic geschreven had.
Uit de benchmarks blijkt dat ATi een groot voordeel heeft in DirectX 9, maar zodra DirectX 10 aangaat valt de HD2900 XT terug naar het niveau van de 8800 GTS 640 MB, en zijn de 8600 kaarten sneller dan de 2600 kaarten.


Als laatste game is daar Lost Planet: Extreme Condition, de game waarbij het verschil tussen DirectX 9 en 10 het minst te merken was. Anandtech heeft gehoord dat de hoofdfunctie van DirectX 10 in deze game het versnellen van de game is. In de praktijk is dit gedeeltelijk waar, de nVidia 8800 kaarten zijn iets sneller onder DirectX 10 vergeleken met DirectX 9, daarentegen zijn de 8600 serie en de ATi kaarten allemaal langzamer onder DirectX 10.


Gezien de benchmarks is het niet gek dat Anandtech niet vreselijk blij is met de DirectX 10 performance van de huidige kaarten. Een game als Company of Heroes heeft in sommige gevallen 1/3e van het aantal FPS wat in DirectX 9 gehaald wordt, en noch de 8600 serie noch de 2600 serie kaarten bieden performance om DirectX10 überhaupt te activeren. Zelfs in DirectX 9 valt het nut van beide series kaarten te betwijfelen, een feit waar zowel ATi als nVidia zich aangevallen op voelen. Dit blijkt wel uit het feit dat beiden tegen Anandtech argumenteerden dat mainstream videokaarten tegenwoordig om meer draaien dan alleen de 3D performance, en dat de kaarten daarom wel veel "value for money" bieden.

Daarnaast is de hardware volgens enkele anonieme developers nog niet in staat om sommige DirectX 10 functies met voldoende performance uit te voeren, wat de integratie van DirectX 10 misschien in de weg staat.

Voorlopig is het dus nog geen paix en vree in DirectX 10 land, en er wordt dan ook reikhalzend uitgekeken naar meer DirectX 10 ondersteunende games en de tweede generatie hardware.


Call of Juarez in DirectX 10