Xbox wederom verliesgevend

Ondanks dat de kwartaalwinst spectaculair gestegen is, heeft Microsoft wederom verlies geleden op de Xbox. De winst bedroeg dit kwartaal 2,56 miljard Dollar, wat een aanzienlijke verbetering is ten opzichte van de kwartaalwinst van het jaar ervoor, welke 1,32 miljard Dollar bedroeg.

Ondanks dit goede resultaat heeft de home products division dit kwartaal een verlies geleden van 154 miljoen Dollar. Het jaar ervoor werd er in dit kwartaal overigens 206 miljoen Dollar verlies geleden. De totale inkomsten van dit kwartaal zijn echter gestegen, van 530 miljoen in 2004 tot 593 miljoen Dollar in dit kwartaal. De reden voor deze verliezen is gelegen in de fabricagekosten van de Xbox. De Xbox wordt namelijk onder de prijs verkocht en hoe meer Xboxen Microsoft verkoopt, hoe meer het haar winst ziet verminderen.

De enige manier voor Microsoft om in deze situatie meer winst te maken is door meer softwaretitels te verkopen. De impact van Halo 2 op de softwareverkopen is echter sinds de kerst helemaal verdwenen en Microsoft mist op dit moment dan ook een grote hit waarmee het verlies op de hardware gecompenseerd kan worden. Een breedgedragen visie onder financiële analisten is dat dit de reden is waarom Microsoft zo snel mogelijk met de nieuwe generatie consoles wil beginnen, namelijk om zo snel mogelijk een break-even point op de hardware te bereiken (wat betekent dat de ontwikkelingskosten van de hardware terugverdiend zijn).

Ondanks de verliezen op de hardware zijn de inkomsten gestaag gestegen met 42 miljoen Dollar (+13%); een stijging waarvoor de toegenomen verkoop van de 3rd party publishers en de groeiende polulariteit van Xobx Live verantwoordelijk is. Daarnaast werd bekend gemaakt dat de attach rate (het gemiddelde aantal verkochte spellen per console) gestegen is naar acht games.