Einde anti-smogmaatregelen Beijing

Na twee maanden van draconische maatregelen tegen de smog mochten zondag in Beijing weer alle auto's de weg op. Fabrieken mochten zoveel produceren als ze wilden en op bouwplaatsen mochten bouwvakkers ongelimiteerd aan de slag. Zaterdagnacht eindigde de periode van de beperkingen in verband met de Olympische en de Paralympische Spelen.

Velen haalden opgelucht adem, anderen waren juist bang dat ze nooit meer vrij, onder een blauwe hemel, adem zouden kunnen halen. Onder de restricties kon ongeveer de helft van de 3,3 miljoen particuliere auto's niet de straat op. Er gold een beurtelings rijverbod voor auto's met even en oneven kentekennummers.

Veel van de zeventien miljoen ingezetenen van de hoofdstad waren blij met de heldere hemel en de frisse lucht. Actievoerders zeiden dat het nu voor iedereen duidelijk is dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen autorijden en smog.

De autoriteiten namen geen standpunt in, maar bevorderden de discussie. Wel werd besloten dat restricties voor overheidsvoertuigen, ongeveer tien procent van het autobezit, voorlopig van kracht blijven. Uit peilingen van Chinese media bleek dat automobilisten over het algemeen eerder geneigd zijn tegen de restricties te pleiten dan niet-automobilisten.

Een zekere Gao Sai schreef in de Guangming Daily dat het voorspelbaar is wat er op de lange termijn zou gebeuren als de beperkende maatregelen van kracht blijven. Rijken met één auto kopen een tweede auto, zodat ze iedere dag kunnen rijden. Niet-autobezitters blijven in de bus vastzitten in de files.

Wu Zhonghua van de Beijingse Automobielvereniging zegt dat al drie jaar campagne wordt gevoerd om automobilisten een dag in de week uit de auto en in de bus of op de fiets te krijgen. Volgens Wu namen dit jaar ruim 620 duizend mensen aan de actie deel. "De mensen waren verrast dat het milieu door alle maatregelen zo goed werd en niemand wil meer in de oude smerige lucht leven."