Geen bijval voor Suikerfeestpleidooi Huizinga
Staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga krijgt in de Tweede Kamer geen steun voor haar pleidooi om van het Suikerfeest op termijn een nationale feestdag te maken. Een Kamermeerderheid van CDA, PvdA en VVD verzet zich tegen het plan.
De bewindsvrouw van de ChristenUnie opperde gisteravond om alle Nederlanders een dag vrij te geven om het einde van de vastentijd ramadan te vieren. "Dan houden we een tweede pinksterdag, en doen dit erbij", zei Huizinga in de talkshow Knevel en Van den Brink. Moslims zouden wel eerst een groter deel van de bevolking moeten uitmaken voordat de nieuwe vrije dag wordt ingevoerd, vindt de orthodox-protestantse staatssecretaris.
Haar coalitiegenoten CDA en PvdA en ook oppositiepartij VVD zien niets in het plan. Het past niet in de culturele traditie van Nederland, meent Madeleine van Toorenburg (CDA). En waarom wel een vrije dag voor moslims, maar bijvoorbeeld niet voor boeddhisten en Chinezen, vraagt het Kamerlid zich af. "Weet je hoeveel Chinezen er in Nederland wonen?"
Van Toorenburg vindt dat moslims gewoon een dag moeten vrij nemen als zij het Suikerfeest willen vieren. "Iedere werkgever zal daarvoor de ruimte geven." De VVD is om dezelfde redenen tegen het plan. "Het Suikerfeest past niet in onze Nederlandse traditie", laat een woordvoerder weten.
Ook de PvdA verzet zich tegen het plan. De regeringspartij wil niet dat het aantal vrije dagen in Nederland wordt uitgebreid. Ook de PvdA vindt dat moslims een dag vrij moeten nemen als zij het einde van de vastentijd willen vieren, zegt een woordvoerder.
De PVV van Geert Wilders stelde eerder deze week al Kamervragen over uitspraken van staatssecretaris van Sociale Zaken Ahmed Aboutaleb (PvdA) dat het Suikerfeest net zo breed zou moeten worden gevierd als Kerstmis. Kamerlid Sietse Fritsma sprak van een 'grove belediging van de Nederlandse bevolking, die voor het merendeel niets op heeft met de islam, en dus ook het Suikerfeest niet opgedrongen wil krijgen'.
De vakcentrale CNV stelde vorig jaar al voor de tweede paas- of pinksterdag als vrije dag in te ruilen voor een erkende islamitische feestdag, maar trok dat idee later in.